Grímsvötn, nejaktivnější vulkán Islandu, zřejmě míří k nové erupci

Vzpomínáte si na erupci sopky Eyjafjallajökull z roku 2010? Nyní sbírá své síly k výbuchu další islandský vulkán - Grímsvötn. Erupci vědci čekají ve velmi blízké budoucnosti...

12.08.2020 - Stanislav Mihulka

Asi 10 procent povrchu Islandu zabírá ledovec Vatnajökull. Pod jeho příkrovem se nachází několik aktivních sopek, jejichž exploze tím pádem představuji pozoruhodnou souhru ohně a ledu. Podle odborníků islandské agentury Icelandic Meteorological Office's (IMO) se jedna z nich, Grímsvötn, nejčastěji vybuchující sopka tohoto vulkanického ostrova, blíží ke své další erupci.

Vulkán Grímsvötn naposledy vybuchl před 9 lety v roce 2011. V poslední době přitom dochází k erupcím každých 5 až 10 let, takže je zvolna na čase. Obvykle to bývá zcela fascinující a dramatická podívaná. Láva vletí do ledu, který se v okamžiku promění v páru. Dochází k uvolnění obrovských množství energie. Pořádná erupce této sopky by mohla ohrozit leteckou dopravu v Evropě a v krajním případě i ovlivnit celoplanetární klima.

TIP: Kolosální sopečná erupce na Islandu zřejmě přispěla k rozšíření křesťanství

Navzdory enormní snaze vulkanologů a pokročilých technologií bývá velmi nesnadné přesně určit dobu příští erupce nějakého vulkánu. Nicméně, Grímsvötn vybuchuje tak často, že vědci mohou analyzovat množství dat z celé řady explozí. Díky tomu si troufají předpovědět budoucí chování vulkánu.

Teď je podle nich Grímsvötn ve velmi podobném stavu, v jakém se nacházel těsně před předešlými erupcemi, k nimž došlo v roce 2011 a 2004. Podle vulkanologů vše nasvědčuje tomu, že se během jednoho měsíce až jednoho roku odehraje nová erupce pod ledovcem. Jak ničivé to tentokrát bude, si zatím můžeme jen tipnout.