Gumové biolepidlo usnadní chirurgické zákroky a urychlí hojení ran

Chirurgické lepidlo CaproGlu se aplikuje jako kapalina, která se po osvícení UV zářením změní na pevnou, ale ohebnou „gumu“

24.08.2020 - Stanislav Mihulka

Při složitějších chirurgických zákrocích bývá často nutné zašívat tkáně a orgány uvnitř těla. Stehy ale mohou poškodit okolní tkáň a vyvolat infekci. Vědci singapurské Nanyang Technological University vyvinuli nové chirurgické biolepidlo, jehož použití by mohlo omezit nutnost chirurgického šití. Lepidlo by také mohlo obsahovat terapeutické látky, které by usnadnily hojení a léčbu.

Nové lepidlo se jmenuje CaproGlu a tvoří jej dvě hlavní složky – osvědčený biologicky rozložitelný polymer polykaprolakton a organická molekula ze skupiny diazirinů, která po osvícení ultrafialovým světlem vytváří pevné vazby. CaproGlu se aplikuje v kapalné formě a pak se krátce osvítí UV zářením. Lepidlo ztuhne do podoby pevné, ale ohebné látky podobné gumě.

TIP: Nové chirurgické superlepidlo v mžiku zalepí i krvácející srdce

Takto vytvořená „guma“ se pak pozvolna rozkládá a během pár týdnů se neškodně vstřebá. V laboratorních testech s pokusnými zvířaty se biolepidlo CaproGlu osvědčilo při lepení závažně poškozených arterií. Experimenty také potvrdily, že CaproGlu při svém postupném rozkladu plynule uvolňuje obsažené látky, což mohou být léky urychlující hojení a předcházející infekcím.