Hadi mají problém: Po celém světě je ohrožuje nebezpečná houba

24.12.2017 - Stanislav Mihulka

Zákeřná houba Ophidiomyces ophiodiicola dokáže vyhladit celé populace hadů

Nakažený had - Americká užovka mokasínová infikovaná houbou Ophidiomyces ophiodiicola

V dnešním světě jsou houbové infekce zodpovědné za miliony mrtvých netopýrů a spousty obojživelníků rozmanitých druhů. Jak se zdá, teď jsou na seznamu obětí nebezpečných hub jako další hadi.

Původcem infekce houbové nemoci hadů (SDF, anglicky Snake fungal disease) je houba Ophidiomyces ophiodiicola ze skupiny kazirohovitých. Postupně se šíří ve Spojených státech a také v Evropě. Nemoc doposud zaznamenali u 23 amerických a 3 evropských druhů hadů.

TIP: Krutá Matka příroda: Zákeřná houba dělá z brouků infekční zombie

Hadi se nakazí sporami z půdy. Rostoucí houba se pak rychle šíří po celém hadovi, na kterém se objevují rány a boláky. Nápadné jsou matné infikované oči hadů a také odbarvené šupiny po těle. Nemocného hada rychle nakazí sekundární infekce, které pak obvykle hada zabijí, může to být i během pár dnů. V některých populacích jsou vědci svědky stoprocentní úmrtnosti hadů.

Science News