Historie Sluneční soustavy: Země a Mars možná nebývali blízcí sousedé

20.12.2017 - Stanislav Mihulka

Mars se svým složením liší od Země. Mohlo by to být tím, že vznikl dál od Slunce

Sluneční soustava - Mars mohl vzniknout mnohem dál od Slunce

V dnešní době obíhá Mars kolem Slunce jen o něco dále, než planeta Země. Všichni proto předpokládali, že Mars také vznikl poblíž Země. S postupujícím výzkumem Marsu se ale ukazuje, že tu máme problém. Když by Mars vznikl poblíž Země, proč se tyto dvě planety tak nápadně liší svým složením?

Proč je Mars jiný než Země?

Mars je podle všeho tvořený jinými, lehčími silikáty, než je tomu v případě Země. Je tak svým složením podobný spíše meteoritům. Mezinárodní tým vědců si ve snaze vyřešit tuto záhadu spustil celou řadu simulací raného vývoje Sluneční soustavy, do nichž vědci zapracovali i složení planet.

TIP: Jak to začalo? Vznik Sluneční soustavy odstartovala menší supernova

Ve většině simulací vycházelo, že Mars vznikl tam, kde je dnes. Určitá část simulací ale ukázala, že rudá planeta mohla vzniknout mnohem dál od Slunce, přesněji 1,5× dále, než je Mars dnes. To by odpovídalo místu, kde je dnes Hlavní pás planetek. V takovém případě by se Mars dostal na dnešní oběžnou dráhu působením mocné gravitační síly planety Jupiter, která měla zřejmě zásadní vliv na uspořádání celé Sluneční soustavy.

Astrobio.net, Earth and Planetary Science Letters