Hnědí trpaslíci mají silná magnetická pole: Stejně jako pravé hvězdy

20.09.2017 - Stanislav Mihulka

Detailní pozorování blízkého hnědého trpaslíka prozradilo přítomnost silného magnetické pole

Trpaslík s polární září -<p>Hnědí trpaslíci mají silná magnetická pole a mohou mít i polární záře</p>
Trpaslík s polární září -

Hnědí trpaslíci mají silná magnetická pole a mohou mít i polární záře

Hnědí trpaslíci představují podhvězné objekty, které jsou na pomezí mezi hvězdami a plynnými obry. V některých ohledech se hvězdám podobají. Díky novému výzkumu víme, že to platí i pro jejich magnetická pole.

Svetlana Berdyugina z německé Univerzity ve Freiburgu a její spolupracovníci poprvé pozorovali magnetické jevy na hnědém trpaslíkovi, které svědčí o tom, že hnědí trpaslíci mají silná magnetická pole.

Blízký trpaslík se silným magnetickým polem

Berdyugina vedla tým, který analyzoval spektrální data z pozorování teleskopu Keckovy observatoře na havajské vyhaslé sopce Mauna Kea. Teleskop pozoroval blízkého hnědého trpaslíka LSR J1835+3259, jehož hmotnost činí asi 55 Jupiterů a je od nás vzdálený 18,5 světelných let.

TIP: Radioteleskop Arecibo vystopoval nejrychleji rotujícího hnědého trpaslíka

Podle badatelů jejich výzkum velmi usnadnilo to, že zmíněný hnědý trpaslík je jedním svým magnetickým pólem zřejmě natočený přímo směrem k Zemi. Díky tomu mohli Berdyugina a spol. pozorovat poruchy v magnetickém poli trpaslíka. Měření magnetické pole trpaslíka LSR J1835+3259 potvrzuje dřívější pozorování radioastronomů, kteří na hnědých trpaslících zachytili cosi jako polární záře. Takový jev vyžaduje silné magnetické pole a tuto podmínku trpaslíci splňují.

• Zdroj fotografií: Chuck Carter & Gregg Hallinan / Caltech