Horká superzemě TOI-561b je jednou z nejstarších známých planet v Galaxii

Planetární systém prastaré soustavy TOI-561 ukazuje, že planety podobné Zemi vznikaly i ve velmi mladém vesmíru

15.01.2021 - Stanislav Mihulka

Tým odborníků, který vedla Lauren Weissová z Havajské univerzity, nedávno s pomocí nového lovce exoplanet – vesmírné observatoře TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite), a také pozemního zařízení High Resolution Echelle Spectrometer, pracujícího na havajském teleskopu Keck I, objevil u hvězdy TOI-561 planetární systém, který tvoří nejméně tři exoplanety.

TOI-561 je jasně zářící hvězda ze souhvězdí Sextant, vzdálená asi 280 světelných let. Její hmota odpovídá asi 80 procentům Slunce. Astronomy zaujala především svým stářím, které odhadují asi na 10 miliard let. Je tím pádem jedna z nejstarších známých hvězd v Mléčné dráze.

Pekelně horká superzemě

Nejblíže hvězdě je horká superzemě TOI-561b. Jde o pekelný svět, který obíhá hvězdu jednou za 0,44 pozemského dne. Na povrchu panuje extrémní žár přes 1 700 °C. Planeta je 3,2× hmotnější než Země a 1,45× větší. Hustota planety se pohybuje kolem 5,5 gramů na centimetr krychlový, takže jde podle všeho o kamennou planetu, i když v tomto případě bude mít povrch minimálně zčásti roztavený. Další dvě objevené planety soustavy TOI-561c a TOI-561d jsou rovněž superzemě, i když poněkud větší – poloměr TOI-561c je zhruba 2,9× větší než poloměr Země a TOI-561d 2,3× větší. Svou mateřskou hvězdu obkrouží jednou za 11, respektive 16 dnů.

TIP: Exoplaneta K2-33b je možná jedním z nejmladších světů, jaký jsme kdy objevili

Planetární systémy jako je TOI-561 nám ukazují, že kamenné planety podobné Zemi vznikaly už v době, kdy byl vesmír ještě mladý. Jak hvězda, tak i planety jsou také kvůli tomu chudší na těžší chemické prvky (například železo nebo hořčík), které se ve vesmíru objevují až v průběhu jeho stárnutí.

Adam Makarenko / W.M. Keck Observatory