Hubble objevil 5 dvojčat superzářivé hvězdy Eta Carinae

07.01.2016 - Martin Reichman

Unikátní dvojhvězdý systém Eta Carinae má zřejmě své dvojníky. Vědci objevili pět srovnatelných hvězd v okolních galaxiích

Eta Carinae je velmi velká a jasná proměnná dvojhvězda v souhvězdí Lodního kýlu. Přestože je jen 100 až 150× větší než naše Slunce, její zářivý výkon naši hvězdu předčí až 5 milionkrát a za drobečka rozhodně nelze povařovat ani její sestru – hvězdu přibližně 30× hmotnější než Slunce a asi milionkrát zářivější.

Binární systém Eta Carinae je také jedním z nejlépe zmapovaných dvojhvězdných systémů – a není divu, vždyť Hubbleův vesmírný teleskop se mu věnuje již téměř 20 let. Je proto do jisté míry s podivem, že se doposud nenašel srovnatelný systém nejen v rámci naší Galaxie, ale ani v galaxiích sousedících. Tedy až doposud...

Nyní vědci objevili dokonce 5 obdobných dvojhvězdných systémů. Dva se nacházejí ve spirální galaxii M83 ležící v souhvězdí Hydry, po jednom pak v galaxiích NGC 6946, M101 a M51. Všechny kandidátské systémy leží pochopitelně mnohem dál než Eta Carinae, od dvojice v galaxii M83 nás dělí zhruba 15 milionů světelných let, zbývající trio pak ve vzdálenosti od 18 do 26 milionů světelných let.

Eta Carinae: Prozkoumejte hvězdu, která září jako 5 milionů Sluncí