Hvězdokupa v souhvězdí Oltáře zřejmě hostí celé hejno černých děr

18.02.2021 - Stanislav Mihulka

Kulová hvězdokupa NGC 6397 nehostí jedinou černou díru střední velikosti, ale celé hejno malých černých děr

<p>Vizualizace koncentrace černých děr v centru kulové hvězdokupy <strong>NGC 6397</strong>. Vědci předpokládají, že by jich mohlo být více než dvacet.</p>

Vizualizace koncentrace černých děr v centru kulové hvězdokupy NGC 6397. Vědci předpokládají, že by jich mohlo být více než dvacet.

Ve vesmíru jsme již objevili černé díry hvězdných velikostí, jejichž hmota odpovídá několika Sluncím. Také již známe supermasivní černé díry, jejichž velikost je ohromující a jejichž hmotnost by vyvážily miliony, někdy i miliardy Sluncí. Podle představ vědců by měly existovat i černé díry střední velikosti, s těmi je ale problém.

Dodnes známe jen pár více či méně věrohodných kandidátů na černou díru střední velikosti. Jedním z těchto kandidátů je i objekt v centru kulové hvězdokupy NGC 6397 ze souhvězdí Oltáře. Astronomové dospěli k závěru, že v této hvězdokupě sedí něco velkého, hmotného a neviditelného. To obvykle bývá černá díra. Následné bádání naznačilo, že jde o černou díru střední velikosti, jejíž hmotnost se pohybuje někde mezi 1 000 a 2 000 Sluncí.

Hejno černých děr

Když ale Eduardo Vitral z francouzského Paris Institute of Astrophysics (IAP) a jeho kolegové detailně prostudovali pohyb hvězd v této hvězdokupě, dospěli k překvapivému závěru: podle nich se ve hvězdokupě NGC 6397 opravdu nachází neviditelná hmota, nejde ale o jeden objekt, nýbrž o více menších černých děr. Vědci odhadují, že celkový počet černých děr může být vyšší než 20.

Výzkum hvězdokupy NGC 6397 byl založený na pozorováních amerického Hubbleova vesmírného dalekohledu a evropské vesmírné observatoře Gaia. Hubbleův dalekohled předtím s výjimečnou přesností změřil vzdálenost této hvězdokupy. Dělí ji od nás 7 800 světelných let.

TIP: Trpasličími galaxiemi se potulují supermasivní černé díry

Badatelé rovněž odhadují, že hejno černých děr ve hvězdokupě může postupně splývat. V takovém případě bychom na Zemi mohli detekovat gravitační vlny těchto srážek. Splývání černých děr v nitru hvězdokup by ve skutečnosti mohlo být zodpovědné za podstatnou část gravitačních vln, které doposud zachytily pozemské gravitační observatoře.

Čtyři velikosti černých děr

Podle současných teorií by měly existovat nejméně čtyři velikosti černých děr:

• černé díry hvězdné hmotnosti s hmotností typické hvězdy (4 – 15 hmotností Slunce)
  • černé díry střední hmotnosti s hmotností kolem 1 000 až 50 000 hmotností Slunce.
  • obří černé díry s hmotností v řádech od 10⁵ do 10¹⁰ hmotnosti Slunce