Observatoř Very Rubinové by mohla objevovat až 70 mezihvězdných objektů ročně

Astronomové věří, že dokončovaná Observatoř Very Rubinové v Chile bude výkonným lovcem mezihvězdných objektů

06.11.2023 - Stanislav Mihulka

K dnešnímu dni známe s jistotou dva mezihvězdné objekty, které navštívily Sluneční soustavu – planetku ʻOumuamua a kometu Borisov. „Objektů podobných planetce ‘Oumuamua se může ve Sluneční soustavě objevovat mnhem více. Většina z nich je pro nás ale v současné době nezjistitelná,“ tvrdí Dušan Marčeta z Bělehradské univerzity a Darryl Seligman z Cornellovy univerzity ve své nové a doposud nerecenzované studii

Oba vědci jsou ale přesvědčeni, že skvělým lovcem těchto objektů by se mohla stát nová Observatoř Very Rubinové (dříve Velký celooblohový dalekohled, LSST) na hoře El Peñón v chilských Andách. Toto momentálně největší dokončované zařízení pro celooblohovou přehlídku by se prvního spuštění mohlo dočkat již v roce 2025.

Zdatný průzkumník oblohy

Klíčovým zařízením nové observatoře se má stát dalekohled Simonyi Survey Telescope s primárním zrcadlem o průměru 8,4 metrů společně s největší instalovanou digitální kamerou s rozlišením 3,2 gigapixelů. Dalekohled by měl být vzhledem k své velikosti poměrně svižný. Každých několik nocí proskenuje celou noční oblohu, viditelnou z dotyčného území.

Jedním z hlavních projektů observatoře by měl být Legacy Survey of Space and Time (LSST), s nímž se počítá na nejméně 10 let. V rámci tohoto projektu budou získána data o více než 5 milionech objektů Hlavního pásu, 300 tisících Jupiterových Trójanech, 100 tisících blízkozemních objektech a více než 40 tisících objektech Kuiperova pásu.

Vzhledem k rozsáhlým možnostem pozorování zachytí Observatoř Very Rubinové mnohé z těchto objektů na stovkách snímků. Toto ohromující množství dat astronomové využijí k výpočtu pozic a oběžných drah pozorovaných objektů. Díky tomu by mohli narazit na řadu mezihvězdných objektů, které doposud unikaly pozornosti.

TIP: Mohla by být ’Oumuamua sondou mimozemské civilizace?

Odhady počtů takto objevených mezihvězných poutníků se různí – podle některých vědců by to mohlo být pět, sedm nebo i 21 objektů ročně. Marčeta a Seligman jsou v tomto směru ještě optimističtější - podle jejich závěrů by mohla Observatoř Very Rubinové ročně zachytit až 70 návštěvníků zpoza hranic Sluneční soustavy. V každém případě se můžeme těšit na skvělé objevy.