Cesta mezihvězdného poutníka: Odkud pochází kometa 2I/Borisov?

31.10.2020 - Michal Švanda

Těleso označované jako 2I/Borisov je teprve druhým známým objektem, jenž prokazatelně nepochází ze Sluneční soustavy, a to hned po svém předchůdci 1I/’Oumuamua. Na rozdíl od něj však bezpochyby patří mezi tělesa kometárního typu

<p>Cesta mezihvězdného poutníka Sluneční soustavou.</p>

Cesta mezihvězdného poutníka Sluneční soustavou.

Kometa procházela centrem našeho systému v posledním čtvrtletí roku 2019 a poté z něj opět „vyrazila“ pryč. Zpětně se ji podařilo dohledat až na snímcích z listopadu 2018, což značně zpřesnilo výpočty dráhy. Vlasatice vstoupila do Sluneční soustavy ze směru souhvězdí Kasiopeji a opustí ji ve směru souhvězdí Dalekohledu na jižní polokouli. Naznačuje to, že pochází spíš z oblasti disku Galaxie než z jejího hala. Určit přesnou pozici původu tělesa je velmi obtížné, protože jeho trajektorie podléhá silnému gravitačnímu rušení v mezihvězdném prostoru. Zpětná integrace dráhy je tak značně nepřesná.

TIP: Výjimečná show: Hubbleův teleskop zachytil rozpad jádra komety ATLAS

Přesto se někteří astronomové domnívají, že by kometa Borisov mohla pocházet z dvojhvězdného systému Kruger 60. Dva červené trpaslíky od nás dělí 13 světelných let, před milionem let se však velmi pomalu pohybovali asi 5,7 světelného roku od Slunce. Možná právě tehdy byla vlasatice vymrštěna na mezihvězdnou dráhu směrem k naší stálici.