V galaxii Větrník explodovala supernova: Jde o nejbližší supernovu za posledních 7 let

V blízké galaxii Větrník explodovala supernova. Jde o nejbližší podobnou událost za posledních sedm let.

29.05.2023 - Stanislav Mihulka

Galaxie Větrník, známá též jako Messier 101 (M101), je nádherná velká spirální galaxie ze souhvězdí Velké medvědice. S magnitudou 7,9 patří mezi nejjasnější galaxie na naší obloze, především díky své velikosti a také relativní blízkosti – dělí ji od nás jen zhruba 21 milionů světelných let. Galaxii Větrník lze snadno nalézt nad spojnicí krajní (Alkaid) a prostřední (Mizar) hvězdy „oje Velkého vozu“.

Před pár dny ohlásil japonský astronom Koichi Itagaki, že v galaxii Větrník explodovala supernova, která dostala označení SN 2023ixf. Jeho objev vzápětí potvrdili astronomové s dvoumetrovým teleskopem Liverpool.

Supernova za humny

Pro vědce jde o skvělou zprávu a mimořádnou příležitost – za posledních 7 let jde o nejbližší explozi supernovy jakou můžeme pozorovat. Vesmírné teleskopy Hubble a Swift a spolu s nimi i další astronomická zařízení přerušily naplánované programy pozorování a vrhly se na pozorování této supernovy. Badatelé očekávají zajímavá data i od amatérských astronomů.

Supernova SN 2023ixf
Supernova SN 2023ixf je od nás vzdálená jen zhruba 21 milionů světelných let. Astronomové mají žně. (foto: Wikimedia Commons, Kheider, CC BY-SA 4.0

Ukazuje se, že galaxie Větrník je velmi bohatá na supernovy, alespoň z našeho pohledu. Od roku 1900 jsme jich tam pozorovali pět, plus jednu zvláštní novu (luminous red nova) M101 OT2015-1. V Mléčně dráze jsme se setkali s potvrzenou supernovou naposledy před 400 lety. Galaxie Větrník má asi dvakrát až desetkrát více stálic než Mléčná dráha a hvězdy tam také mnohem častěji vznikají.

TIP: Vzácná událost: Astronomové pozorovali v gravitační čočce explozi supernovy

První potvrzená pozorování zachytila novou supernovu ve hvězdné velikosti 16. magnitudy. Od té doby rychle zjasňuje. Ve čtvrtek 26. května dosáhla 11. magnitudy, což je v dosahu začátečnických domácích teleskopů. Odborníci odhadují, že by tato supernova mohla zjasnit až na hvězdnou velikost 9. magnitudy, díky čemuž by mohla být vidět i s obyčejným binokulárním dalekohledem.