Infračervený teleskop VISTA zkoumal tajemství Orionových oblaků

05.01.2017 - Stanislav Mihulka

Nový snímek teleskopu VISTA pronikl do tajů hvězdné porodnice Orion A, skryté v oblacích hustého prachu

Orion A -<p>Molekulární oblak Orion A na složeném snímku teleskopu VISTA</p>
Orion A -

Molekulární oblak Orion A na složeném snímku teleskopu VISTA

VISTA je největší teleskop světa určený výhradně k přehlídkám oblohy. Má velké zorné pole a velmi citlivé detektory infračerveného záření. Nedávno tento teleskop získal působivý záběr, který je doposud nejdetailnějším pohledem na molekulární oblak Orion A v infračervené oblasti spektra.

Molekulární oblak v infračerveném světle

Jde o jeden ze dvojice velkých molekulárních oblaků takzvaného Komplexu molekulárních oblaků v souhvězdí Orion. Molekulární oblak Orion A se na obloze rozprostírá směrem na jih od „Orionova meče“. Ve vzdálenosti asi 1 350 světelných let od Slunce představuje jednu z nejbližších velkých hvězdných porodnic.

Snímek teleskopu VISTA zachycuje celou řadu mladých hvězd a dalších objektů, které jsou v oblasti viditelného záření skryté našemu zraku hluboko v hustých prachových oblacích.

Tento nový záběr je vlastně mozaikou řady jednotlivých snímků získaných v rámci přehlídkového programu VISION (VIenna Survey In Orion). Hlavním výstupem programu VISION je přitom katalog téměř 800 tisíc hvězd, mladých objektů hvězdného typu a vzdálených galaxií, který sledovanou oblast oblohy pokrývá detailněji a s hlubším dosahem než dosavadní přehlídky.

TIP: Infradalekohled VISTA oprašuje skryté hvězdy v souhvězdí Orion

Tento nový snímek představuje důležitý krok pro pochopení procesů tvorby hvězd v oblaku Orion A, ať již jde o málo nebo velmi hmotné hvězdy. Představuje základ dalšího výzkumu evoluce hvězd i hvězdokup. Opět také upozornil na pozoruhodné možnosti, které přináší výkon dalekohledu VISTA při rychlém a hlubokém zobrazování rozsáhlých oblastí oblohy v oboru blízkého infračerveného záření.

• Zdroj fotografií: ESO / VISION survey