Inhalace mentolu pomáhá v léčbě a prevenci vzniku Alzheimerovy choroby

Výzkum působení mentolu na imunitu u myší nečekaně odhalil příznivý vliv této látky, který bude možné využít u pacientů s Alzheimerovou chorobou

14.05.2023 - Stanislav Mihulka

Příjemně vonící máta se od pradávna používá k osvěžení vzduchu, k ochucení jídel i v tradičním léčitelství. Jak ale ukazuje nedávný výzkum, máta může pomoci i v moderní medicíně, konkrétně v léčbě pacientů s neurodegenerativní Alzheimerovou chorobou.

Španělský tým odborníků, který vedl Juan José Lasarte z Univerzity v Navaře, uspořádal experiment, ve kterém myši inhalovaly mentol, klíčovou složku silice máty. „Naším původním cílem bylo experimentálně ověřit vztah mezi čichem a imunitním systémem s centrální nervovou soustavou. Experimenty potvrdily, že mentol při vdechování funguje jako imunostimulační látka,“ vysvětluje Lasarte.

Mentolové překvapení

To ale nebylo všechno. Vědci s překvapením zjistili, že krátká vdechování mentolu, aplikovaná po dobu šesti měsíců, zabraňují poklesu kognitivních schopností u myší s Alzheimerem. Neméně zajímavé bylo, že mentol rovněž zlepšuje kongnitivní schopnosti u zdravých mladých myší. Pozoruhodný výzkum zveřejnil odborný časopis Frontiers in Immunology.

Badatelé si povšimli především toho, že vdechování mentolu vede ke snížení aktivity imunitního proteinu z rodiny cytokinů, interleukinu 1 beta. Tento protein má v imunitě celou řadu funkcí, včetně zásadní role v regulaci zánětlivé reakce, což těsně souvisí s Alzheimerovou chorobou. Zánět je velmi důležitou součástí obranných mechanismů imunitního systému. Až příliš snadno ale dochází k tomu, že příliš intenzivní či příliš dlouhý zánět působí více škody než užitku.

TIP: Zdravé osvěžení: Pití kávy snižuje riziko Alzheimera i Parkinsona

Lasarte a jeho kolegové jsou přesvědčeni, že mentol a možná i další vonné silice mají velký potenciál v léčbě i prevenci Alzheimerovy choroby. Na vztah mezi vonnými látkami a fungováním imunitního systému se teď může zaměřit další výzkum, který by mohl vést k vývoji nových léčebných postupů, nejen v případě Alzheimerovy choroby.