Izraelští vědci přelstili stárnutí krevních buněk pomocí kyslíkové komory

26.11.2020 - Stanislav Mihulka

Nový izraelský výzkum přinesl důkaz, že vhodnou terapií je možné zastavit a do jisté míry zvrátit stárnutí buněk a s nimi celého těla

<p>Hyperbarická kyslíková terapie dokáže zvrátit stárnutí buněk.</p>

Hyperbarická kyslíková terapie dokáže zvrátit stárnutí buněk.

Hyperbarická kyslíková terapie je tradiční léčebný postup pro zvýšení okysličení krve, který se využívá a zdokonaluje zhruba od poloviny šedesátých let. Při této léčbě lidé vdechují vzduch s vyšším obsahem kyslíku a za zvýšeného tlaku. Tým izraelských vědců a lékařů, které vedl Shai Efrati z Tel Aviv University, nedávno zjistil, že tento postup vlastně omlazuje krevní buňky u zdravých lidí.

Izraelský tým uspořádal experiment, kterého se zúčastnilo 35 zdravých seniorů ve věku 64 a více let. Tito lidé absolvovali celkem 60 hyperbarických sezení v průběhu 90 dní. Každý z účastníků experimentu poskytl vzorky krve, které jim vědci odebírali před zahájením léčby, v jejím průběhu i po ukončení léčby. V těchto vzorcích pak detailně analyzovali stav krevních buněk.

TIP: Našli jsme lék na stáří? DNA mitochondrií v buňkách ovládá stárnutí kůže

Výsledky experimentu potvrdily, že hyperbarická kyslíková terapie dokáže zvrátit průběh stárnutí buněk a to hned dvojím způsobem. Tato léčba výrazně prodloužila telomery, čili koncové část chromozomů v buněčném jádru, o 20 až 38 procent, podle typu buňky. Zkracování telomer je přitom hlavním příznakem stárnutí buněk.

Současně snížila zastoupení stárnoucích buněk v krvi účastníků experimentu. Podle jednotlivých typů buněk to bylo snížení o 11 až 37 procent. Hromadění stárnoucích buněk, které přestávají zvládat svou funkci a pro tělo jsou spíše hrozbou, je přitom dalším významným znakem stárnutí lidského těla na buněčné úrovni. Izraelský výzkum přinesl důkaz, že vhodnou terapií je možné zastavit a do jisté míry zvrátit stárnutí buněk a s nimi celého těla.