Jak postavit ultralehké satelity? Můžeme je uplést ze zlaté příze

20.02.2018 - Stanislav Mihulka

<p>Model satelitu s velkou pletenou anténou.</p>

Model satelitu s velkou pletenou anténou.

Dostat něco do vesmíru není jednoduché. Čím těžší a větší je dopravovaný objekt, tím je to pochopitelně dražší. A to je v mnoha případech problém. Například satelity pro pozorování a střežení zemského povrchu potřebují co největší talíře antén pro detekci rádiových vln.

Tým britské Nottingham Trent University, který vede Tilak Dias, se snaží tento problém vyřešit pomocí pletení. Dias přiznává, že pletení v dnešní době jenom málokdo spojuje se satelity ve vesmíru. Ale pokrok se nevyhýbá ani technologiím pletení.

Pletené antény ze zlata

Vědci a inženýři tudíž mohou uplést talíř antény, který je dostatečně velký a odolný vůči slunečnímu záření. Důležité je, že je extrémně lehký. Jak by potvrdil každý správný pletař, při pletení nejvíc záleží na materiálu. Dias a spol. chtějí plést satelity z pozlaceného drátku o průměru méně než 50 mikrometrů, čili méně, než většina lidských vlasů.

TIP: Šílený nápad nebo skvělý koncept? Na ISS testují LEGO satelity

Pozlacení dodá drátkům ochranu proti kosmickému záření. Zlato je sice velice těžké, ale zároveň je přímo extrémně kujné. Vrstvička zlata na drátcích k pletení satelitů by byla tak tenká, že se to na váze upletené antény projeví jenom velice málo.

• Zdroj fotografií: Oxford Space Systems