Jak se rodí hvězda: Hvězdná miminka pojídají vesmírné hamburgry

22.05.2017 - Martin Reichman

Protohvězda HH 212 -<p>V nitru molekulárních mračen probíhá nepřetržitý boj gravitace a tlaku plynu a prachu. Když zvítězí gravitace, přinutí plyn a prach zkolabovat do horkého hustého jádra, které vytvoří protohvězdu.</p>
Protohvězda HH 212 -

Možná, že tento zvláštní obrázek vypadá jako sbírka barevných skvrn, ve skutečnosti jde ale o snímek nově zrozené hvězdy s vysokým rozlišením. Hvězda se jménem HH 212, vzdálená pouhých 1 300 světelných let v mlhovině v Orionu, je velmi mladá. Průměrná doba existence obdobné hvězdy s malou hmotností je 100 miliard let, ale tato hvězda je stará pouhých 40 000 let. V hvězdném měřítku tak jde o skutečné miminko.

Bližší pohled na HH 212 odhaluje výrazný tmavší, chladnější prachový pás, který se táhne přes disk, směstnaný mezi dvěma jasnějšími oblastmi, které jsou ohřáté protohvězdou. Výsledek připomíná kosmický hamburger. Je to poprvé, co astronomové pozorovali podobný prachový pás v nejranějších fázích tvorby hvězd.

• Zdroj fotografií: ESO/NAOJ/NRAO