Jak těžké mohou být neutronové hvězdy? Jako Himálaje v půllitru od piva

24.01.2018 - Stanislav Mihulka

Neutronové hvězdy jsou mimořádně extrémními objekty. Jsou pozůstatkem velké hvězdy po explozi supernovy. Hustota jejich hmoty je považována za jednu z nejvyšších ve vesmíru a jejich gravitační pole je tak silné, že jim v tomto směru mohou konkurovat jen černé díry. Himálaje vymodelované z takové neutronové hvězdy by se vešly do půllitru od piva.

Limity neutronových hvězd

Od objevu neutronových hvězd v šedesátých letech se vědci nemohou shodnout na tom, jak maximálně hmotné vlastně mohou být. Na rozdíl od černých děr totiž podle všeho mají nějaký hmotnostní limit, při jehož překročení by se měla neutronová hvězda zhroutit do podoby černé díry.

TIP: Rotující neutronová hvězda v srdci mlhoviny Medúza

Astrofyzici z německé Univerzity Johanna Wolfganga Goetheho ve Frankfurtu nedávno poprvé spočítali hmotnost, která by měla být pro neutronové hvězdy maximální možnou. Vědci jsou přesvědčeni, že maximální hmotnost neutronové hvězdy odpovídá 2,16násobku Slunce.

Na první pohled se to nezdá mnoho, je ale třeba si uvědomit, že neutronové hvězdy mají obvykle průměr jen okolo dvaceti kilometrů. Většina neutronových hvězd, které známe, váží kolem 1,4násobku Slunce. Mohou být ale i výrazně hmotnější, například hmotnost pulzaru PSR J0348+0432 se odhaduje na 2,01násobek Slunce.

Goethe-Universität Frankfurt am Main