Jak velká je naše kupa galaxií?

17.09.2016 - Michal Švanda

Místní skupina -<p>Místní skupina galaxií zahrnuje tři velké spirální galaxie, k nimiž patří i ta naše</p>
Místní skupina -

Vesmírné objekty mají tendenci se hierarchicky seskupovat: měsíce okolo planet, planety kolem hvězd, stálice v hvězdokupách a galaxiích. Shlukují se ovšem i galaxie do kup a následně vznikají nadkupy, jež vytvářejí celkovou velkoškálovou strukturu kosmu.

Také Mléčná dráha je součástí většího celku, tzv. Místní skupiny galaxií, která zahrnuje celkem 54 v současnosti známých exemplářů, převážně trpasličích galaxií. K dominantním členům patří náš hvězdný ostrov, dále galaxie M31 v Andromedě a M33 v Trojúhelníku. Jedná se o jediné velké spirální galaxie v Místní skupině, přičemž Mléčnou dráhu a M31 obklopuje rozsáhlý oblak menších hvězdných ostrovů, takže celkové rozložení galaxií připomíná činku.

Celou Místní skupinu bychom mohli uzavřít do koule o průměru 10 milionů světelných let. Odhaduje se, že souhrnná hmotnost hvězdných ostrovů, které ji tvoří, odpovídá 1,3–4,4 bilionu sluncí; nicméně 99 % uvedené hodnoty se nachází právě ve třech zmíněných spirálních galaxiích.

Tajemství vesmíru 12/2015