Jak vznikají nepravidelné galaxie?

23.07.2016 - Michal Švanda

Jako nepravidelné označujeme galaxie, které jsou zjevně nesymetrické vůči své rotační ose. V Hubbleově klasifikaci galaxií, tzv. Hubbleově ladičce, mohou být považovány za velmi pozdní typ spirálních galaxií. Zmíněná klasifikace sice naznačuje vývojovou sekvenci, jedná se však o falešný a zavádějící dojem. Jedna z hypotéz vzniku nepravidelných galaxií jde pak přímo proti smyslu Hubbleovy ladičky. Podle ní jsou některé z nich (například Magellanova mračna) velmi mladé a ještě nedosáhly klidového stavu – časem se tak nejspíš „usadí“ do pravidelné spirální nebo eliptické formy.

Jiné nepravidelné galaxie zjevně vznikají jako důsledek gravitačního vlivu okolí. Galaktické srážky či blízké průlety mají destabilizující charakter a zavdávají příčinu k tvarovým změnám. Podobně se mohou na zdánlivých tvarech galaxií podepsat výbuchy supernov nebo bubliny horkého plynu vanoucího od horkých hmotných hvězd. Takto nejspíš vznikla struktura galaxie M82, která rovněž symetrií nijak zvlášť neoplývá.

Tajemství vesmíru 11/2015