Jak změřit teplotu mikroskopickému zvířeti? Teploměrem s nanodiamanty

15.09.2020 - Stanislav Mihulka

S nanodiamanty v roli kvantových senzorů je možné přesně a spolehlivě měřit tělesnou teplotu háďátek a podobných mikroskopických organismů

<p>Háďátko s nanodiamanty pro měření teploty</p>

Háďátko s nanodiamanty pro měření teploty

Vědci a lékaři se dozvěděli spoustu důležitých věcí o lidském zdravím i o mnoha zákonitostech biologie díky výzkumu modelových organismů, které mohou být od člověka velmi odlišné. Někdy jsou až mikroskopické. Oblíbeným modelovým živočichem pro molekulární biologii, genetiku a vývojovou biologii, ale i pro robotiku, bioniku a výzkum umělé inteligence, je háďátko obecné (Caenorhabditis elegans), které dosahuje velikosti kolem jednoho milimetru.

Výzkum mikroskopických živočichů přináší řadu výhod. Ale také těžkosti. Je u nich například nesmírně obtížné zjišťovat některé základní údaje, jako je tělesná teplota. Ta je přitom velmi zajímavá při různých typech výzkumu. Masazumi Fujiwara z japonské Osaka City University a jeho kolegové vyvinuli kvantovou technologii, která dokáže změřit tělesnou teplotu háďátkům.

TIP: Vědci dokázali prodloužit délku života o úctyhodných 500 procent

Jejich kvantový „teploměr“ je založený na fluorescenčních nanodiamantech. Badatelé tyto diamanty nepatrné velikosti pokryli proteiny a pak je vpíchli injekcí pod mikroskopem přímo do těla háďátka. Nanodiamanty uvnitř háďátek pak využili jako kvantové senzory a dokázali s jejich pomocí odečítat tělesnou teplotu háďátka a její změny během působení experimentální látky.