Jaká je nejvyšší známá rychlost planetky ve Sluneční soustavě?

06.08.2022 - Michal Švanda

Naše planeta se kolem Slunce pohybuje po takřka kruhové oběžné dráze. Rychlost, kterou se Země pohybuje, při tom dosahuje téměř 30 tisíc metrů za sekundu. Který objekt je v tomto směru pomyslným sprinterským rekordmanem?

<p>Tělesa kroužící blíž ke Slunci dosahují vyšších oběžných rychlostí. <em>(ilustrace: Getty Images)</em></p>

Tělesa kroužící blíž ke Slunci dosahují vyšších oběžných rychlostí. (ilustrace: Getty Images)

Na danou otázku poskytují odpověď fyzikální zákony. Má-li se těleso Sluneční soustavy nacházet na víceméně stabilní trajektorii, musí existovat rovnováha mezi silou gravitační – jež směrem ke Slunci narůstá – a silou odstředivou. Druhá zmíněná je tím větší, čím rychleji těleso obíhá. Z uvedeného logicky vyplývá, že tělesa kroužící blíž ke Slunci dosahují vyšších oběžných rychlostí. Budeme-li tedy hledat planetku s vysokou oběžnou rychlostí, musíme se dívat do nitra naší soustavy, nikoliv na její periferie.

TIP: Rekordmani z hlubin vesmíru: Jakou nejrychleji rotující hvězdu známe?

Astronomové v loňském roce objevili planetku o průměru asi 1 km, jež kolem centrální hvězdy krouží s periodou 113 dní, a to po vysoce eliptické dráze křižující trajektorii Merkuru a Venuše. Objekt s označením 2021 PH₂₇ se v periheliu přibližuje až na 0,13 astronomické jednotky a tehdy okolo Slunce „sviští“ rychlostí 106 km/s – což představuje aktuální známý rekord pro planetku v našem solárním systému. Není přitom zcela jasné, jak se těleso na popsanou trajektorii dostalo: Mohlo by jít o důsledek těsného průletu (možná srážky) dvou asteroidů v hlavním pásu, nebo se možná jedná o zbloudilou kometu.

Orbitální rychlosti planet