Jaká je nejvyšší známá rychlost planetky ve Sluneční soustavě?

Naše planeta se kolem Slunce pohybuje po takřka kruhové oběžné dráze. Rychlost, kterou se Země pohybuje, dosahuje téměř 30 tisíc metrů za sekundu. Který objekt je v tomto směru pomyslným sprinterským rekordmanem?

06.08.2022 - Michal Švanda

Na danou otázku poskytují odpověď fyzikální zákony. Má-li se těleso Sluneční soustavy nacházet na víceméně stabilní trajektorii, musí existovat rovnováha mezi silou gravitační – jež směrem ke Slunci narůstá – a silou odstředivou. Druhá zmíněná je tím větší, čím rychleji těleso obíhá. Z uvedeného logicky vyplývá, že tělesa kroužící blíž ke Slunci dosahují vyšších oběžných rychlostí. Budeme-li tedy hledat planetku s vysokou oběžnou rychlostí, musíme se dívat do nitra naší soustavy, nikoliv na její periferie.

TIP: Rekordmani z hlubin vesmíru: Jakou nejrychleji rotující hvězdu známe?

Astronomové v loňském roce objevili planetku o průměru asi 1 km, jež kolem centrální hvězdy krouží s periodou 113 dní, a to po vysoce eliptické dráze křižující trajektorii Merkuru a Venuše. Objekt s označením 2021 PH₂₇ se v periheliu přibližuje až na 0,13 astronomické jednotky a tehdy okolo Slunce „sviští“ rychlostí 106 km/s – což představuje aktuální známý rekord pro planetku v našem solárním systému. Není přitom zcela jasné, jak se těleso na popsanou trajektorii dostalo: Mohlo by jít o důsledek těsného průletu (možná srážky) dvou asteroidů v hlavním pásu, nebo se možná jedná o zbloudilou kometu.

Orbitální rychlosti planet