Rekordmani z hlubin vesmíru: Jakou nejrychleji rotující hvězdu známe?

27.11.2021 - Michal Švanda

Že hvězdy rotují, již nikoho nepřekvapí. Vždyť i Slunce se otáčí, a to s periodou přibližně 28 dní. V kosmu však známe mnohem větší „sprintery“

Například hvězda Achernar v souhvězdí Eridanu se otočí zhruba jednou za dva dny a v důsledku své rotace je viditelně zploštěná. Mezi rekordmany však patří degenerované zbytky po vývoji hmotných stálic: bílí trpaslíci či neutronové hvězdy. Zmíněné objekty prošly značnou redukcí velikosti, ale zachovala se u nich podstatná část úhlového momentu, takže musejí rotovat velmi rychle.

TIP: Rekordní rotace v Galaxii: Masivní žhavá hvězda se točí rychlostí 540 km/s

Extrém představuje pulzar – neu­tronová hvězda se silným magnetickým polem, které tvoří zdroj rádiového záření – s označením PSR J1748-2446ad. Byl objeven v roce 2004, jeho odhadovaná hmotnost odpovídá dvojnásobku hmotnosti Slunce a to vše se těsná v kouli o poloměru asi 16 km. Objekt se nachází v hvězdokupě Terzan 5, zhruba 18 tisíc světelných let od Země. A kolem své osy rotuje s neuvěřitelnou periodou 716 otoček za sekundu.