Rekordní rotace v Galaxii: Masivní žhavá hvězda se točí rychlostí 540 km/s

Vědci objevili extrémně rychle rotující hvězdu – žhavý obr J040643 rotuje zhruba 250× rychleji než naše Slunce

13.07.2020 - Stanislav Mihulka

Ačkoliv to na hvězdách není na první pohled úplně patrné, i ony se otáčejí kolem své osy. Některé hvězdy rotují rozvážně, jiné zase milují extrémní rychlost. Guang-Wei Li z čínského centra National Astronomical Observatories s kolegy nedávno odhalili hvězdu, z jejíž rotace se skutečně zatočí hlava.

Hvězda známá pod kódovým označením LAMOST J040643.69+542347.8 nebo též zkráceně J040643 se otáčí rychlostí 540 kilometrů za sekundu, což je asi 250krát rychleji než Slunce. Touto rychlostí hvězda dramaticky pokořila dosavadní rekord v rychlosti rotace hvězd v Mléčné dráze. Srovnání tak snese jen s hvězdou VFTS 102, nacházející se v centru mlhoviny Tarantule, která rotuje rychlostí přes 550 km/s. Dosavadní rekordmankou v naší Galaxii byla hvězda s označením HD 191423, rotující asi o 100 km/s pomaleji.

Ďábelská rotace

Pulsary se pochopitelně točí ještě mnohem rychleji. To ale nejsou hvězdy v pravém smyslu slova, mají výrazně odlišnou strukturu a jsou také mnohem menší než klasické hvězdy. Pulsary drží při jejich ďábelské rotaci pohromadě jejich extrémní hustota a silná magnetická pole.

J040643 je hvězda spektrální třídy O, jde tedy o pořádně žhavou a velkou hvězdu, která má v tomto případě hmotnost 20 Sluncí. Vedle výjimečné rychlosti rotace se J040643 může pochlubit i extrémní rychlostí s jakou se řítí Mléčnou dráhou.

TIP: Jak rychle rotuje Slunce?

Podobné hvězdy obvykle pocházejí z dvojhvězdných systémů, v nichž došlo k odpálení supernovy a „nakopnutí“ zbývající hvězdy velkou silou. To by mohlo vysvětlovat i extrémní rotaci hvězdy. Vědci se domnívají, že hvězda J040643 kvůli extrémní rotaci nemá kulovitý tvar, ale že je výrazně zploštělá na pólech. S největší pravděpodobností tak připomíná obrovský vesmírný bonbon.