Jaké bylo poslední jídlo slavné mumie Tollundského muže z rašeliniště?

27.07.2021 - Stanislav Mihulka

Nové analýzy objevily ve střevech slavné mumie plevy, které zřejmě byly součástí rituální kaše. To podle vědců naznačuje, že Tollundský muž byl obětován

Tollundský muž je jednou z nejslavnějších přirozených mumií, které byly nalezeny v rašeliništích. Byl objeven v roce 1950 v rašeliništi na Jutském poloostrově v Dánsku, v tak dobrém stavu, že byl nejprve považován za oběť nedávné vraždy. Zachovaly se jeho vlasy, nehty, kůže i vnitřní orgány. Tollundský muž sice zahynul násilnou smrtí, jak dokládá kožená smyčka na jeho krku, nikoliv ale v nedávné minulosti. Ve skutečnosti jde o muže z doby železné, který žil ve 4. století před naším letopočtem.

Okolnosti smrti Tollundského muže stále nejsou úplně jasné. Nina Nielsen z dánského Museum Silkeborg a její spolupracovníci v nedávno zveřejněném výzkumu znovu a důkladně analyzovali obsah střev této mumie. Doufali přitom, že tím osvětlí příčinu jeho smrti. Analýzou zbytků rostlin a pylu, a také chemickou analýzou steroidů a proteinů zjistili, že Tollundský muž naposledy jedl asi den před smrtí. Byla to kaše, která obsahovala ječmen, rdesno, len a nejspíš i nějaké ryby. Zásadní byl objev plev.

TIP: Nefalšovaná paleo dieta: Jaké bylo poslední jídlo ledového muže Ötziho?

Samotná kaše z obilnin by nebyla nic moc zvláštního. Pozoruhodné ale je, že velké množství plev bylo nalezeno i v útrobách jiné podobné mumie z rašeliniště, takzvaného Grauballského muže, který byl objeven ve stejné oblasti a pochází ze stejné doby jako Tollundský muž. Podle archeologů je možné, že dotyční měli shodou okolností velmi podobné jídlo. Jako pravděpodobnější se podle vědců jeví, že šlo o jistý druh rituálu. V takovém případě by Tollundský muž, Grauballský muž, a také další podobné mumie byli do rašelinišť obětováni.