Jaké je ideální místo pro astronomickou observatoř?

06.03.2021 - Michal Švanda

Astronomickou observatoř lze postavit na každém místě, kde to lokální legislativa dovolí. Nicméně podobné zařízení na vaší zahradě bude sice plně funkční, ale dosahované výsledky nejspíš zdaleka nebudou odpovídat technologickým možnostem přístrojů kvůli nepříznivým pozorovacím podmínkám

<p><strong>Budoucí největší teleskop světa, Extrémně velký dalekohled (ELT), staví Evropská jižní observatoř na hoře Cerro Armazones v severním Chile, v nadmořské výšce 3 046 metrů. Oblast patří k nejsušším na planetě a tamní klidná atmosféra poskytuje vhodné podmínky ke sledování nejvzdálenějších objektů ve vesmíru. Snímek z roku 2015 zachycuje dokončení hrubých zemních prací.</strong><em> (zdroj: ESO CC BY 4.0)</em></p>

Budoucí největší teleskop světa, Extrémně velký dalekohled (ELT), staví Evropská jižní observatoř na hoře Cerro Armazones v severním Chile, v nadmořské výšce 3 046 metrů. Oblast patří k nejsušším na planetě a tamní klidná atmosféra poskytuje vhodné podmínky ke sledování nejvzdálenějších objektů ve vesmíru. Snímek z roku 2015 zachycuje dokončení hrubých zemních prací. (zdroj: ESO CC BY 4.0)

Profesionální observatoře se tedy stavějí tam, kde panují lepší meteorologické podmínky. Mají-li se věnovat noční optické astronomii, musejí vzniknout daleko od velkých sídel, aby se minimalizovalo světelné znečištění. Metropole rovněž trpí nerovnoměrným prohříváním a chvěním vzduchu a tzv. seeing je v jejich okolí též velmi nepříznivý. Jeho velikost představuje omezující faktor pro výsledné prostorové rozlišení a snadno se může stát, že čtyřmetrový teleskop zprovozněný uprostřed města nabídne stejnou rozlišovací schopnost jako lovecký triedr.

TIP: Kde hledat hvězdy: Česko má novou oblast tmavé oblohy

K důležitým faktorům patří také počet jasných nocí v roce. Pro stavbu pozemních astronomických observatoří se tak nejlépe hodí vrcholky hor ovívané stálým laminárním větrem z blízkého oceánu – například na Havaji, Kanárských ostrovech či v Kordillerách. Nevědecké, lidové hvězdárny budou mít naopak nejlepší využití v místech s dobrou dostupností pro veřejnost. Jejich primární cíl tvoří neformální vzdělávání, tudíž nepříznivé pozorovací podmínky neznamenají klíčové hledisko.

• Zdroj fotografií: Evropská jižní observatoř (ESO, CC BY 4.0)