Dva týdny bez skvrn: Slunce prochází třetím nejslabší cyklem od roku 1755

Slunce se teď blíží do období výrazného minima sluneční aktivity. Země bude vystavena větší porci kosmického záření

29.03.2017 - Stanislav Mihulka

Naše hvězda je sice proti jiným velmi přívětivá a klidná, i ona ale má své vrtochy. Slunce právě nyní vstupuje do období velice slabé aktivity, což má důsledek i pro kosmické počasí na Zemi. Například efektní polární záře budou vzácnější, a budou spíše jen zelené.

Slunce prochází 24. jedenáctiletým cyklem aktivity, v němž se se jeho aktivita mění mezi solárním maximem a solárním minimem. Když je Slunce v maximu aktivity, tak na jeho povrchu pozorujeme stovky slunečních skrvn ročně. V minimu je na Slunci mnohem méně skvrn.

15 dní bez skvrn

Zatím poslední solární minimum se odehrálo v dubnu 2010. Teď Slunce směřuje do dalšího minima, a zdá se, že sluneční aktivita bude rekordně slabá. Americká sonda Solar Dynamics Observatory (SDO) nedávno zaznamenala celkem 15 dní po sobě, kdy byl povrch Slunce zcela bez slunečních skvrn. To je nejdelší taková událost od roku 2010.

Celkově je aktuální 24. cyklus třetím nejslabším od roku 1755. Nižší aktivitu vědci evidují jen během cyklů 5 (1798 až 1810) a 6 (1810 až 1823).

TIP: Slunce jako živý organismus: SDO zachytila evoluci slunečních skvrn

Solární minimum obvykle nevzbuzuje obavy, paradoxně ale útlum sluneční aktivity zvyšuje množství kosmického záření, které zasahuje Zemi. Tok slunečního větru totiž zároveň funguje jako štít proti kosmickému záření.

GSFC/SDO/Joy NG