Jaký je rozdíl mezi otevřenou a kulovou hvězdokupou?

23.02.2019 - Michal Švanda

V klasických učebnicích astronomie se dočteme, že mezi kulovou a otevřenou hvězdokupou panují zcela zásadní rozdíly. V Galaxii se oba typy nacházejí v jiných oblastech: Kulové hvězdokupy tvoří součást tzv. kulového hala kolem hvězdného ostrova, zatímco otevřené se vyskytují výhradně v jeho disku.

(foto: APOD/NASA, Martin PughCC BY-SA 4.0 + NASA, ESA, AURA/CaltechCC BY 4.0)

Liší se také stářím: První zmíněné obsahují jedny z nejstarších hvězd v Galaxii, kdežto druhé se skládají z velmi mladých stálic, typicky do miliardy let věku. Další rozdíl se týká počtu hvězd – otevřené hvězdokupy jich čítají stovky, zatímco jejich kulové „kolegyně“ celé desetitisíce. Kulové hvězdokupy jsou navíc velmi stabilní, zatímco ty otevřené se volně rozplývají do prostoru.

TIP: Vědci objevili novou třídu temných kulových hvězdokup

Dlouho se soudilo, že se musí podstatně lišit i v jejich vznik. Současné vývojové modely však naznačují, že oba typy mají v tomto ohledu mnoho společného a že záleží jen počátečním nastavení zárodečné mlhoviny. Gravitační působení pak již udělá svoji práci a v závislosti na prvotních podmínkách vznikne buď otevřená, či kulová hvězdokupa.