Japonská JAXA chce pátrat po stopách života na měsících Marsu

Měsíce Phobos a Deimos by mohly uchovávat stopy marťanského života jako přírodní trezory

23.08.2021 - Stanislav Mihulka

Po stopách dávného nebo i nedávného marťanského života obvykle pátráme na povrchu rudé planety. Pracují tam naše robotické rovery, snímkují ho orbitery a na Zemi zkoumáme meteority, které k nám přiletěly z Marsu. Jsou ale i jiná místa, kde můžeme hledat. Japonská kosmická agentuta JAXA sází na malé měsíce Marsu, Phobos a Deimos.

Experti JAXA věří, že právě tam je nejlepší šance najít stopy organismů z Marsu. Phobos a Deimos jsou velmi malé měsíce, mnohonásobně menší než náš Měsíc. To znamená, že není tak náročné je celé prozkoumat. Rovněž jsou mnohem blíž Marsu než Měsíc Zemi. Japonští vědci předpokládají, že se na povrch těchto měsíců se slušnou pravděpodobností mohl dostat materiál z Marsu, vyvržený do vesmíru bezpočtem dopadů kosmických těles, případně vulkanickou činností.

Co najdeme na měsících Marsu?

Na měsících rudé planety by tím pádem mohl být materiál z různých míst, který reprezentuje povrch celého Marsu. Zároveň si můžeme být jistí, že jak Phobos, tak i Deimos mají příznivé sterilní prostředí, bez místních rušivých vlivů, kde by se případné stopy marťanského života mohly uchovat po dlouhou dobu.

TIP: Phobos a Deimos jsou možná pozůstatky zmizelého měsíce Marsu

JAXA intenzivně připravuje projekt Martian Moons eXploration (MMX), který je zaměřený právě na průzkum měsíců rudé planety. Hodlají vyslat robotickou sondu, která by měla jako první odebrat vzorky z měsíce Phobos a dopravit je zpátky na Zemi. Sonda by měla odstartovat v roce 2024 a návratový modul se vzorky by měl přiletět zpět na Zemi v roce 2029.