Jed australského sklípkana funguje jako zabiják buněk rakoviny kůže

11.10.2018 - Stanislav Mihulka

Jed hadů, štírů nebo třeba pavouků může být sice pro lidi nebezpečný, zároveň je ale velmi biologicky aktivní a obsahuje látky, které při správném zacházení mohou přinést mnoho užitku v medicíně

<p>Sklípkanec skromný z jihovýchodní Austrálie</p>

Sklípkanec skromný z jihovýchodní Austrálie

Tým australských vědců nedávno zkoumal jed australských pavouků sklípkanců a zjistil, že je v něm peptid, který velmi úspěšně likviduje buňky rakoviny kůže a brání šíření tohoto nádoru. Zároveň vyšlo najevo, že tato látka nepůsobí na zdravé kožní buňky. To zmíněný peptid předurčuje pro využití v léčbě tohoto obávaného typu rakoviny.

TIP: Nečekaná první pomoc: Hydrogel s hadím jedem zastavuje krvácení za pár sekund

Vědci nově objevený peptid vyzkoušeli i v boji s velmi zákeřnou rakovinou obličeje, která sužuje ďábly medvědovité, tedy tasmánské čerty. A skvělá zpráva je, že i v tomhle uspěli. Peptid z jedu sklípkanců účinně likviduje buňky nádoru obličeje tasmánských čertů. Jak je vidět, jedovatí živočichové nám mají rozhodně co nabídnout.

QIMR Berghofer