Jihokorejská lunární družice Danuri poslala uhrančivé snímky z orbity Měsíce

09.01.2023 - Stanislav Mihulka

Jihokorejská republika vstoupila do prestižního klubu zemí s vlastním lunárním programem. Jejich orbiter Danuri se blýskl uhrančivými snímky

<p>Země nad povrchem Měsíce na snímku sondy Danuri z 28. prosince 2022. <em>(foto: KARI, CC BY 4.0)</em></p>

Země nad povrchem Měsíce na snímku sondy Danuri z 28. prosince 2022. (foto: KARI, CC BY 4.0)

Jižní Korea se nedávno připojila k zemím, které vyslaly sondu na oběžnou dráhu kolem Měsíce. Jejich lunární orbiter Korea Pathfinder Lunar Orbiter (KPLO) nese jméno Danuri, což je splynulina (portmanteau) korejských výrazů pro „Měsíc“ a „potěšení.“ Družici do vesmíru vynesla v srpnu 2022 nosná raketa americké společnosti SpaceX a v prosinci vstoupila na orbitu kolem Měsíce.

Mezi Štědrým dnem a Novým rokem Danuri pořídil pozoruhodné snímky, které mají zvláštní kouzlo – zachycují povrch Měsíce a na obzoru planetu Zemi. Podle jihokorejské vesmírné agentury KARI (Korea Aerospace Research Institute) se orbiter v té době nacházel ve vzdálenosti méně než 120 kilometrů od lunárního povrchu, přičemž jeden oblet Měsíce zvládne družice přibližně za dvě hodiny.

Jihokorejské vesmírné plány

Podle KARI budou pořízení snímky a videa použity k výběru vhodných míst pro přistání na Měsíci, s nímž Jižní Korea ve svých ambiciózních kosmických plánech počítá pro rok 2032. O ambicích asijského tygra vypovídá i další z plánů – v roce 2045 by se Jihokorejci rádi podívali na povrch Marsu.

V únoru by měl orbiter Danuri zahájit vědecký výzkum, který zahrnuje mapování a analýzy lunárního povrchu nebo měření magnetického pole a gama záření. Na programu má rovněž testování experimentálního „vesmírného internetu“, jehož prostřednictvím orbiter odesílá snímky a videa z lunární orbity zpátky na Zemi.

TIP: Čínský mikrosatelit poslal úchvatné snímky z oběžné dráhy Měsíce

Ke snímkování povrchu Měsíce Danuri využívá zařízení Lunar Terrain Imager (LUTI), které, stejně jako čtyři další přístroje, vyvinuli odborníci KARI. Na palubě je i šestý přístroj ShadowCam, který vyrobila americká NASA pro průzkum trvale zastíněných míst na povrchu Luny. Orbiter má hmotnost 678 kilogramů, nejde tedy o žádný mikrosatelit, které v dnešní době rovněž létají na mise k Měsíci.