Jste ranní ptáče nebo noční pták? DNA octomilek ukazuje, že za to mohou geny

19.05.2015 - Martin Reichman

Časné ranní vstávání je pro někoho naprosto přirozené, pro jiného je ale torturou. Zda patříte mezi ranní ptáčata či noční ptáky, určuje částečně věk a především geny

Zda patříte mezi ranní ptáčata nebo noční ptáky určuje tzv. chronotyp, tedy preference aktivity. Lidé s ranním chronotypem jsou velmi aktivní ráno a nedělá jim problém brzké vstávání. Naopak noční chronotyp si raději po ránu přispí a je pak výkonnější ve druhé polovině dne.

Konkrétní chromatyp určuje z části věk - většina mladých lidí je nočním chronotypem, což je způsobeno rozložením hormonů, které v tomto vývojovém období vykazují odlišnou aktivitu než například v dospělosti. Je tedy jasné, že s postupujícím věkem se chromatyp konkrétního člověka mění.

Klíčovým faktorem ovlivňujícím chromatyp jsou ale geny. Vědci z univerzity v Leicesteru, kteří zkoumali DNA octomilek, identifikovali 80 genů, ovlivňujících rozdíly v jejich chování a určení jejich chromatypu. Během analýzy také zjistili, že i drobná změna v genetické sekvenci spouští odlišnou kaskádu molekulárních událostí. Zdá se tedy, že fakt zda ráno vyskočíte z postele, nebo si raději přispíte, určuje především klikatá cesta po šroubovici vaší DNA, než cokoli jiného.

frontiers in Neurology | journal.frontiersin.org