Jste ranní ptáče nebo noční pták? DNA octomilek ukazuje, že za to mohou geny

Časné ranní vstávání je pro někoho naprosto přirozené, pro jiného je ale torturou. Zda patříte mezi ranní ptáčata či noční ptáky, určuje částečně věk a především geny

29.05.2020 - Martin Reichman

Zda patříte mezi ranní ptáčata nebo noční ptáky určuje tzv. chronotyp, tedy preference aktivity. Lidé s ranním chronotypem jsou velmi aktivní ráno a nedělá jim problém brzké vstávání. Naopak noční chronotyp si raději po ránu přispí a je pak výkonnější ve druhé polovině dne.

Konkrétní chromatyp určuje z části věk - většina mladých lidí je nočním chronotypem, což je způsobeno rozložením hormonů, které v tomto vývojovém období vykazují odlišnou aktivitu než například v dospělosti. Je tedy jasné, že s postupujícím věkem se chromatyp konkrétního člověka mění.

TIP: Spánek řízený evolucí: Proč mnoho starších lidí vstává tak brzy?

Klíčovým faktorem ovlivňujícím chromatyp jsou ale geny. Vědci z univerzity v Leicesteru, kteří zkoumali DNA octomilek, identifikovali 80 genů, ovlivňujících rozdíly v jejich chování a určení jejich chromatypu. Během analýzy také zjistili, že i drobná změna v genetické sekvenci spouští odlišnou kaskádu molekulárních událostí. Zdá se tedy, že fakt zda ráno vyskočíte z postele, nebo si raději přispíte, určuje především klikatá cesta po šroubovici vaší DNA, než cokoli jiného.

frontiers in Neurology | journal.frontiersin.org