Jupiterův měsíc Europa zřejmě ve tmě zeleně světélkuje

11.11.2020 - Stanislav Mihulka

Experimenty z laboratoří NASA naznačují, že Jupiterův měsíc Europa zřejmě ve tmě zeleně světélkuje

<p>Na povrch ledového měsíce Europa prší vysokoenergetické elektrony. To by mohlo vyvolávat zelené světélkování, zřetelné na noční straně měsíce.</p>

Europa je jedním ze čtyř velkých měsíců Jupiteru. Pokrývá ji silný ledový příkrov, pod nímž se pravděpodobně nachází hluboký oceán vody, kde snad rovněž probíhá hydrotermální aktivita. Právě taková místa jsou ohniskem zájmu pozemských vědců, protože připomínají místa, na nichž mohl kdysi dávno vznikat pozemský život.

To ale není zdaleka všechno, čím Europa vědce přitahuje. Murthy Gudipati z laboratoří NASA Jet Propulsion Laboratory vedl tým, jehož nedávné experimenty upozornily na další možnou podivuhodnou vlastnost Europy. Vyplývá z nich, že by tento ledový měsíc mohl ve tmě zeleně světélkovat.

Urychlené elektrony a led se solí

Pokud mají vědci pravdu, jde o důsledek přítomnosti ledu a solí na povrchu Europy a zároveň silného magnetického pole Jupiteru, které urychluje elektricky nabité částice. Tyto částice mohou následně interagovat s látkami na povrchu měsíce a přinutit je světélkovat. Velmi zajímavé přitom je, že světélkuje v oblasti viditelného světla. Nejsilnější je toto světélkování v oblasti záření o vlnové délce 525 nanometrů, což odpovídá zelenému světlu.

TIP: Dobré zprávy: Na měsíci Europa zřejmě funguje ledová tektonika

Pro planetární vědce jde o velmi zajímavou zprávu. Intenzita a výsledná barva takového světélkování (za předpokladu, že k němu opravdu dochází), by totiž odpovídala chemickému složení látek, které jsou přítomné v ledu. Pozorování světélkování by tudíž mohlo odhalit leccos zajímavého.

Špatnou zprávou je, že intenzita světélkování je nejspíš tak slabá, že ji není možné zaznamenat pomocí pozemských teleskopů. Na potvrzení si tak budeme muset nějakou dobu počkat. Rozřešení by mohla přinést připravovaná americká mise Europa Clipper, která by měla startovat v roce 2024.