K Zemi míří asteroid velikosti mrakodrapu: Jsou na místě obavy?

23.01.2018 - Stanislav Mihulka

Začátkem února nás čeká přiblížení kosmického balvanu. Vědci jeho velikost odhadují na 500 až 1 200 metrů

Asteroidy - Naši planetu občas míjejí asteroidy

Vesmír kolem Země není prázdný. Občas se stane, že nás v poněkud adrenalinové vzdálenosti mine nějaký kosmický balvan, který stojí za pozornost. Příští měsíc to bude asteroid 2002 AJ129, jehož velikost astronomové odhadují na 500 až 1 200 metrů.

Apollonův poutník

Asteroid byl objeven 15. ledna 2002 Observatoří Haleakala na Havajských ostrovech. Vědci jej přiřadili do Apollonovy skupiny, tedy mezi nejméně 8 tisíc planetek a asteroidů, jejichž dráhy protínají oběžnou dráhu Země a jejichž oběžná doba je delší než jeden rok.

Tento vesmírný poutník oběhne Slunce jednou za 1,61 roku a dostane se přitom až za oběžnou dráhu Merkuru a zhruba do vzdálenosti trpasličí planety Ceres. Dne 4. února 2018 asteroid 2002 AJ129 mine Zemi ve vzdálenosti 4,2 milionu kilometrů, což je zhruba 11× dál, než vzdálenost, v jaké nás obíhá Měsíc.

TIP: Vesmírná kamufláž: Asteroidy se mohou maskovat materiálem cizího původu

Kdyby takový asteroid dopadl na Zemi, způsobil by obrovské škody. Ale obavy nejsou na místě. Podle všeho se to nestane. V únoru 2172 se sice přiblíží k Zemi na vzdálenost 680 tisíc kilometrů, ale jinak to bude stále stejná nuda. Přiblíží se i k Venuši, Marsu a Měsíci, ale nejspíš mu jen tak není souzeno s něčím se srazit.