Kámen dovezený astronauty z Měsíce zřejmě pochází ze Země

Vzorek měsíční horniny, kterou na Zemi dopravili astronauté Apolla 14, pochází zřejmě ze Země. Jak se ale dostal na Měsíc?

28.01.2019 - Stanislav Mihulka

Všechny vzorky, které američtí astronauté přivezli z Měsíce, jsou nesmírně cenné. Jak pro vědu, tak i pokud jde o jejich finančního hodnotu. Jak se ale teď ukázalo, vzorky z Měsíce mohou mít roztodivný původ. Zjistili to australští vědci, kteří si zapůjčili od NASA jistý vzorek Měsíce k výzkumu.

Konrétně šlo o vzorek měsíční horniny o váze 1,8 gramu, který v roce 1971 odebrali astronauté mise Apollo 14. Když badatelé tento vzorek podrobili analýzám, zjistili, že jeho složení je velmi podobné granitu, čili žule. Takové horniny jsou na Měsíci nesmírně vzácné, ale na Zemi naopak zcela běžné.

Kámen vymrštěný na Měsíc

Zkoumaný vzorek obsahoval i křemen, což je na Měsíci ještě divnější. Vědcům se také podařilo určit věk zirkonu, objeveného ve vzorku, z něhož odvodili, že vzorek je starý asi 4 miliardy let. Věkem se tím pádem blíží nejstarším horninám na Zemi. Zásadní bylo i zjištění, že charakter nalezeného zirkonu je velmi odlišný od jiných zirkonů z Měsíce a naopak odpovídá zirkonům známým ze Země.

TIP: Nový pohled na zrod Měsíce: V jeho DNA je zastoupena Země a dávná Theia

Podle vědců je samozřejmě jistá nepatrná možnost, že taková výjimečná hornina vznikla na Měsíci, za velmi zvláštních podmínek, které trvaly jenom krátkou dobu. Jednodušším vysvětlením ale je, že jde o kus Země, který se dostal na Měsíc, když naši Zemi zasáhl velký meteorit asi před 4 miliardami let. I takové věci se stávají ve Sluneční soustavě.