Kanadský drak: Kryodrakon byl jedním z největších létajících plazů historie

11.09.2019 - Stanislav Mihulka

Kanada má svého vlastního létajícího draka – fosilii gigantického pterosaura z období křídy

<p>Ilustrátor přisoudil kryodrakonovi pěkně „kanadské“ vzezření</p>

Ilustrátor přisoudil kryodrakonovi pěkně „kanadské“ vzezření

Před více než 30 lety byly na území Alberty v Kanadě, na místě zvaném Dinosaur Park Formation, objeveny kosti, které paleontologové považovali za pozůstatky dobře známého pterosaura quetzalcoatla. Nedávná detailní analýza těchto fosilních pozůstatků ukázala, že ve skutečnosti jde o úplně nový druh gigantického pterosaura.

Takto nově objevený létající plaz byl skutečně monumentální. Rozpětí jeho křídel bylo asi 10 metrů a odpovídalo výšce dvou žiraf postavených na sebe. Paleontologové ho pojmenovali zvučným a snadno zapamatovatelným jménem Cryodrakon boreas, což znamená „mrazivý drak severních větrů“. Jde o prvního pterosaura, který byl objevený v Kanadě.

TIP: Ohromní pterosauři byli vrcholovými predátory. Jako okřídlení T. rexové

Kryodrakon žil na území Kanady asi před 77 miliony let, tedy v pozdní křídě, na konci celého období druhohor. Tito velcí pterosauři byli zřejmě nelítostní dravci, vrcholoví predátoři, kteří se živili ještěrkami, savci a nepohrdli ani menšími dinosaury. Na rozdíl od malých pterosaurů zřejmě žili převážně na zemi, kde na ně musel být neuvěřitelný pohled. Druhohorní draci měli duté a tenké kosti, takže ve fosilním záznamu bývají vzácností.