Kde hledat mimozemský život? Prosperovat by mohl i na vodíkových planetách

08.05.2020 - Stanislav Mihulka

Kde hledat mimozemský život? Pozornosti by nám neměly uniknout světy s atmosférou plnou vodíku. Podle vědců mohou být plné jednoduchých organismů

<p>Budoucí teleskopy mohou hledat život na vodíkových planetách.</p>

Budoucí teleskopy mohou hledat život na vodíkových planetách.

V budoucnosti se objeví nové generace teleskopů, nebo spíše megaskopů, které nám dovolí pohlédnout na blízké exoplanety. Společně s dalšími přístroji budou pečlivě zkoumat jejich atmosféru, a zjišťovat, jaké je její chemické složení. Cílem těchto pátrání bude odhalit na exoplanetách sebemenší náznaky přítomnosti cizího života.

Jak ale upozorňuje astronomka Sara Seager z amerického institutu MIT se svými kolegy, při hledání mimozemského života můžeme být příliš „zeměstřední“. Známe totiž jenom jeden život, ten pozemský, a je pro nás obtížné si představit, že by život mohl existovat a dokonce velmi dobře prosperovat i ve velmi odlišných prostředích.

Život na vodíkových světech

Tým Seagerové uskutečnil laboratorní experimenty,  nichž zjistili, že mikroorganismy mohou velmi dobře přežívat a množit se i na světech s vodíkovou atmosférou. Takové planety by přitom byly velmi odlišné od Země, v jejíž atmosféře převládá dusík, a v menší míře kyslík. Pokud bychom se příliš fixovali na planety blízce podobné Zemi, mohly by takové světy snadno uniknout naší pozornosti.

TIP: Jak vystopovat mimozemský život? S detektory oxidu uhelnatého!

Vodík je velmi lehký. Mnohem lehčí než dusík i kyslík. Proto by se atmosféra, kterou by z velké části tvořil vodík, zřejmě rozprostírala mnohem dále od planety, než je tomu v případě Země a podobných kamenných planet. To by byla rozhodně dobrá zpráva pro astronomy, protože takovou atmosféru by bylo snazší pozorovat a studovat.

MIT News