Kde by měla vzniknout základna na Měsíci? NASA vytipovává nejvhodnější lokality

05.07.2022 - Martin Reichman

NASA hledá nejvhodnější místo pro vybudování trvale obydlené základny na Měsíci. Jaká kritéria jsou pro výběr místa důležitá?

<p>Podle odborníků z NASA je nejzajímavějším cílem pro vybudování měsíční základny oblast Shackletonova a de Gerlacheova kráteru u jižního pólu. <em>(ilustrace: NASA/Advanced Concepts Laboratory, CC0)</em></p>

Podle odborníků z NASA je nejzajímavějším cílem pro vybudování měsíční základny oblast Shackletonova a de Gerlacheova kráteru u jižního pólu. (ilustrace: NASA/Advanced Concepts Laboratory, CC0)

NASA ve spolupráci se svými partnery intenzivně vytipovává nejvhodnější lokalitu pro výstavbu trvalé měsíční základny, pracovně označované jako Artemis Base Camp. V centru zájmu jsou především místa, která se vyznačují snadným přístupem ke sluneční energii, dobrým komunikačním spojením se Zemí a mírnými svahy, které astronautům a kolonistům umožní snadný přístup do trvale zastíněných oblastí. Podle dosavadních zjištění jsou to právě oblasti věčné tmy, které nabízejí největší zásobárnu vodního ledu. Tato surovina by měla osadníkům umožnit výrobu kyslíku, vody nebo raketového paliva.

Vhodné trvale zastíněné oblasti se nacházejí v blízkosti severního a jižního pólu Měsíce. Jde o místa, kam nikdy nedopadá sluneční světlo a kde panují teploty od -248 °C do -203 °C. Jako vhodné lokality se nabízejí impaktní kráter Faustini v blízkosti jižního měsíčního pólu, kde vědci předpokládají velké zásoby vodního ledu. Dalším vhodným kandidátem je kráter Haworth a kráter Cabeus. První z nich má podle dosavadních zjištění značné zásoby povrchového ledu, druhý zase velká ložiska toho podpovrchového.

Dobytí jižního pólu

Podle Holly Brownové z Arizonské státní univerzity, která se v NASA podílí na projektech měsíčních družic Lunar Reconnaissance Orbiter Camera (LROC) a Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO), je nejzajímavějším cílem oblast Shackletonova a de Gerlacheova kráteru u jižního pólu. Toto místo pole Brownové nabízí ideální kombinaci všech důležitých atributů – dostatku slunečního záření, polohy i blízkosti trvale zastíněných oblastí. Právě okraj de Gerlacheova kráteru se jeví v tomto směru jako nejslibnějším i s ohledem na možnosti přistání.

TIP: Věčná tma na Měsíci: Čím jsou pro nás lunární póly tak atraktivní?

Na definitivní rozhodnutí o umístění lunární základny si budeme muset ještě nějakou dobu počkat. Vědci z NASA si slibují, že na většinu otázek spojených s výběrem nejvhodnější lokality jim odpoví současné i plánované mise k Měsíci:

• Luna-H Map (srpen 2022) - výzkum vodního ledu;
  • Lunar Flashlight (2022) a Lunar Ice Cube (2022) – výzkum velikosti a složení ložisek vodního ledu;
  • Volatiles Investigating Polar Exploration Rover (VIPER) (listopad 2023) – pátrání po měsíčních zdrojích v trvale zastíněných oblastech v oblasti jižního pólu měsíce, mapování distribuce a koncentrace vodního ledu;
  • Polar Resources Ice Mining Experiment 1 (PRIME-1) (prosinec 2022) – zaměřeného na možnosti zpracování vodního ledu;
  • Lunar Trailblazer (2023) – detekce a mapování zásob vody na měsíčním povrchu.