Klíč k přežití mořských savců: Zachovejme zlomek, zachráníme většinu!

22.09.2017 - Zuzana Teličková

Zachování alespoň čtyř procent oceánu by mohlo vést k záchraně většiny mořských savců, od mořských vyder až po plejtváky obrovské. Toto zjištění vyplývá ze studie vědců ze Stanford University v Kalifornii a National Autonomous University v Mexiku

Vydra mořská -<p>Záchrana zlomku rozlohy světových oceánů může zachránit většinu mořských savců včetně vyder mořských</p>
Vydra mořská -

Studie uvádí, že ze 129 druhů mořských savců dnes hrozí vyhynutí celé třetině. „Je proto důležité chránit tyto živočichy, pokud chceme udržet ekosystém oceánů v rovnováze,“ říká jeden z autorů studie Paul Ehrlich. „Mnozí z nich jsou vrcholovými predátory, kteří zásadním způsobem ovlivňují všechny složky ekosystému.“ Vědci označili místa, jejichž přísná ochrana by znamenala záchranu největšího možného počtu ohrožených savců. Spolu s nimi také určili oblasti nejnáchylnější k jejich vymírání.

TIP: Gigantický fantom oceánu aneb Tajemný neznámý plejtvák myšok

„Poprvé tak vznikla mapa ukazující míru bohatosti mořských savců na konkrétních místech světa,“ říká bioložka Sandra Pompová a dodává, že nejpřekvapivějším a nejzajímavějším výsledkem výzkumu bylo zjištění, že všechny druhy mořských savců se nacházejí na pouhých dvaceti lokalitách pokrývajících asi 10 % rozlohy oceánů.

Navíc se ukázalo, že záchrana devíti z těchto dvaceti míst, což by představovalo pouhá čtyři procenta oceánu, by vedla k záchraně 84 % všech druhů mořských savců. Těchto devět míst je totiž na savce nejbohatších a poskytuje zázemí celkem 108 druhům. Klíčové oblasti se nachází se na pobřeží mexického státu Baja California, východní Kanady, Peru, Argentiny, severozápadní Afriky, Jihoafrické republiky, Japonska, Austrálie a Nového Zélandu. Bohužel celých 70 % těchto oblastí je velmi výrazně ovlivňováno lidskou činností, především nadměrným rybolovem a stoupajícími teplotami vzduchu. Zbývajících jedenáct vyčleněných lokalit je důležitých zejména proto, že je obývají endemické druhy živočichů, jako je například sviňucha kalifornská.

Příroda 10/2011

Ještě v červenci 1942 bylo naživu 80 % budoucích obětí holocaustu. O 11 měsíců později však byl tento poměr přesně opačný. Čím méně se Němcům dařilo na východní frontě, tím více zvyšovali své úsilí ve věci tzv. konečného řešení židovské otázky.

Čtyři a půl metru dlouhá ankylorhiza s tlamou plnou zubů děsila vše živé v oceánu období oligocénu.

Extrémně velký

Název: Extrémně velký dalekohled (Extremely Large Telescope, ELT)
V provozu od roku: 2025

Čím je průměr objektivu větší, tím víc světla může teleskop soustředit a tím víc podrobnějších informací získat… Evropští astronomové se rozhodli postavit dalekohled, který hned tak něco nepřekoná. Původní představy dokonce počítaly s průměrem 100 m, což se však ukázalo být nad současné technické i finanční možnosti. Vedení Evropské jižní observatoře (ESO) dalo zelenou konstrukci menšího, ale přesto mimořádně velkého dalekohledu ELT – Extremely Large Telescope.

Projekt počítá s přístrojem o průměru 39,3 m. Primární zrcadlo se bude skládat ze 798 šestiúhelníkových segmentů o průměru 1,4 m a tloušťce pouhých 50 mm. Do optické soustavy se začlení zrcadla systému adaptivní optiky, kvůli kompenzaci neostrosti snímků způsobené neklidem atmosféry. Jedno z nich bude podepřeno soustavou šesti tisíc aktivních členů, tzv. aktuátorů, s úkolem „zakřivovat“ zrcadlo v závislosti na stavu ovzduší 1 000krát za sekundu, čímž se dosáhne mimořádně kvalitního obrazu.

V roce 2010 vybrala ESO pro budoucí umístění observatoře horu Cerro Armazones v chilské oblasti Antofagasta, v nadmořské výšce přes 3 000 m. Teleskop má chránit otáčivá kopule o průměru 86 m. Stavební úpravy terénu započaly v červnu 2014 a o tři roky později, 29. května 2017, byl slavnostně položen základní kámen obřího teleskopu.

Německá firma SCHOTT ve své továrně v Mainzu loni v lednu úspěšně odlila prvních šest segmentů primárního zrcadla, které po procesu pomalého chladnutí čeká ještě řada tepelných úprav. Následně budou vybroušena do správného tvaru a pokovena s přesností 15 nm na celé optické ploše. Obojí zajistí francouzská společnost Safran Reosc, jež se ujme rovněž testování zrcadel.

ELT se stane největším okem lidstva, jaké kdy vzhlíželo k obloze, a může revolučně změnit naše vnímání vesmíru. Jeho úkolem bude řešit celou řadu vědeckých záhad, jež mohou pomoct osvětlit naše vlastní kořeny, včetně pátrání po známkách života na planetách podobných Zemi, studia povahy temné energie a temné hmoty nebo sledování raných stadií vývoje vesmíru. Zároveň zcela jistě přinese řadu nových otázek, které dnes nedokážeme ani odhadnout. První pozorování by se mělo uskutečnit v roce 2025.

Klášter s dvojím prvenstvím

Břevnovský klášter

Nejen mečem a bojem živ je Přemyslovec. Čeští panovníci a později i mocní šlechtici rádi trávili čas budováním četných klášterů. Ostatně očekávali, že si tím zajistí spásu nejen pro sebe, ale i pro své rodiny. Nejstarší mužský klášter v Českých zemích je ten na pražském Břevnově. Založit jej nechal v roce 993 kníže Boleslav II. A jaké druhé prvenství klášter má? Nejdelší tradici vaření piva v celé republice!

Přestože se ofenziva nevyvíjela podle plánu, von Hindenburg s Ludendorffem obdrželi vysoká vyznamenání.