Kolem centrální černé díry Mléčné dráhy obíhají zombie hvězdy

U naší supermasivní černé díry se vyskytují hvězdy, které vypadají velmi mladě, i když by podle všeho měly být mnohem starší. Podle vědců jde o hvězdy, které pozřely hmotu svých méně šťastných kolegyň a svůj životní cyklus v dohledné době ukončí ohromující explozí.

08.04.2024 - Stanislav Mihulka

V oblasti kolem supermasivní černé díry SgrA*, nacházející se v srdci Mléčné dráhy, pozorujeme spoustu hvězd. V blízkosti černé díry jsou jich miliony. Drtivá gravitace centrálního monstra je urychluje na velmi vysoké rychlosti až tisíců kilometrů za sekundu. Mnohé z těchto hvězd jsou z našeho pohledu velmi zvláštní. Některé z nich vypadají mladě, přestože by měly být velmi staré. Pozoruhodné vysvětlení tohoto nesouladu nabízí nový výzkum týmu americké Severozápadní univerzity.

Sanaea Roseová a její kolegové použili nový model a zkoumali bouřlivé osudy 1 000 simulovaných hvězd na orbitě naší supermasivní černé díry. „Oblast kolem centrální černé díry je plná hvězd, které sviští velikou rychlostí,“ popisuje Roseová. „Je to skoro jako se prodírat mezi davem na stanici metra v centru New Yorku. I když do někoho vyloženě nevrazíte, je to stejně tělo na tělo.

Destrukční derby u černé díry

Badatelé simulovali taková těsná přiblížení a také kolize hvězd u supermasivní černé díry. Simulace ukázaly, že hvězdy, které takové střetnutí přežijí, mohou přijít o podstatnou část své hmoty a stanou se mnohem menší hvězdou. Anebo naopak pozřou část hvězdy, na kterou narazily a zvětší se, čímž se pro pozemské pozorovatele omladí. Jsou jako hvězdné zombie. Výsledky výzkumu zveřejnil odborný časopis Astrophysical Journal Letters.

Nejbližší hvězda k našemu Slunci je vzdálená asi 4 světelné roky,“ vysvětluje Roseová. „Ve stejně velké oblasti kolem supermasivní černé díry je více než milion hvězd.“ Není divu, že se v takové tlačenici hvězdy srážejí. Podle vědců ale obvykle nejde o srážky, které by mohly skončit destrukcí hvězd, ale spíš o srážky letmé, při nichž se hvězdy sice změní, ale přežijí.

TIP: Hvězda v srdci Mléčné dráhy zřejmě pochází z cizí galaxie

Destrukční derby hvězd u supermasivní černé díry má podle Roseové jen pár vítězů. Jde o hvězdy, které díky částečným srážkám a pohlcování menších hvězd nashromáždí novou hmotu. Výrazně se zvětší a vypadají mladě. Hvězdné zombie mají ale krátký život. Tak jako u hvězd, které jsou velmi hmotné od samotného vzniku, rychle spálí hvězdné palivo a svůj životní cyklus ukončí ohromující explozí.