Kolik může být v Galaxii bludných planet?

18.03.2017 - Michal Švanda

Bludná planeta -<p>Bludných planet mohou být v naší galaxii miliardy</p>
Bludná planeta -

Bludných planet mohou být v naší galaxii miliardy

Jako planety historicky označujeme tělesa gravitačně vázaná ke hvězdám. Osm planet, jejichž posloupnost se učí již děti na základní škole, je gravitačně vázáno ke Slunci. Od roku 1995 se daří prakticky rutinně objevovat tělesa obíhající jiné stálice, přičemž je označujeme také jako planety, neboť jejich určená hmotnost je příliš nízká, než aby mohlo jít o hvězdné průvodce. V současné době známe téměř 3 500 planet u jiných hvězd a další necelé dva tisíce kandidátů čekají na potvrzení.

V roce 2011 došlo k objevu hned několika objektů plujících volně prostorem, o hmotnostech odpovídajících spíš planetám. Nejednalo se o příliš velké překvapení – existenci bludných planet předpověděly již dřív teoretické práce zaměřené na dlouhodobý vývoj planetárních systémů. Tyto simulace, které nesou i výraznou českou stopu, předpokládaly velmi dynamický vývoj planetárních soustav, vedoucí často k vyvržení jejich členů mimo systém. Je dokonce možné, že jedna planeta o velikosti Neptunu opustila několik desítek tisíc let po zformování i Sluneční soustavu.

Bludné planety by tedy mohly být poměrně časté – podle odhadů by jen v naší Galaxii mohly připadat v průměru dvě na jednu hvězdu. Někteří odborníci však uvádějí, že jde o velmi podhodnocený počet, a hovoří dokonce o sto tisících bludných planet na každou stálici v Mléčné dráze.

Tajemství vesmíru 6/2016