Kolik váží náš imunitní systém a kde v lidském těle sídlí?

Vědci z Weizmannova institutu se rozhodli zjistit, kolik váží lidská imunita a kde v našem těle sídlí.

01.11.2023 - Stanislav Mihulka

Lidský imunitní systém je ohromujícím seskupením řady různých typů buněk, které navzájem spolupracují a jsou regulovány často velmi složitými molekulárními mechanismy. Jak velký ale tento systém vlastně je, vyjádřeno ve srozumitelných jednotkách? Již dříve se objevily odhady toho, jakou část těla vlastně imunitní systém představuje. Výsledky ale nebyly dostatečně uspokojivé pro izraelského biologa Rona Sendera z Weizmannova vědeckého institutu a jeho kolegy.

Vědci se proto rozhodli, že se pokusí sami zjistit, kolik se vlastně v lidském těle vyskytuje imunitních buněk, kde se v něm nacházejí a jaká je jejich souhrnná hmotnost. Jako referenční model badatelům posloužil sedmdesátikilový průměrný muž ve věku mezi 20 až 30 lety.

Kolik váží imunita?

Senderův tým má s podobnými odhady zkušenosti. V dřívějším výzkumu odhadovali například počet bakteriálních buněk v lidském těle nebo třeba dobu, za jakou se různé typy lidských buněk v těle obnoví. Tentokrát vědci analyzovali data z dřívějších studií a nově zkoumali také vzorky tkání, aby odhadli množství imunitních buněk a jejich distribuci v jednotlivých částech lidského těla. Výsledky svého zjištění zveřejnili minulý týden ve vědeckém časopisu PNAS.

Nejvíce imunitních buněk se nachází v kostní dřeni a lymfatických uzlinách.
(ilustrace: PNAS, Sender, CC BY 4.0)

Badatelé dospěli k poměrně překvapivým závěrům. Podle jejich výpočtů pracuje v těle mladého pětadvacátníka zhruba 1,8 bilionů imunitních buněk. Jejich celková hmotnost přitom je podle vědců okolo 1,2 kg.

Šedesátikilová žena stejného věku má asi 1,5 bilionů imunitních buněk o celkové hmotnosti okolo jednoho kilogramu. Desetileté dítě zhruba bilion imunitních buněk o celkové hmotnosti okolo 600 gramů

Výsledky vědci doporučují brát s jistou rezervou, neboť imunitní systém žen se od toho mužského v některých ohledech liší – ženy mají například statisticky vyšší pravděpodobnost vzniku některých autoimunitních onemocnění – revmatoidní artritidy (až 3×) nebo lupusu (9 z 10 diagnostikovaných výskytů lupusu se týká žen ve věku 15 až 44 let). Výsledky u dětí je pak třeba hodnotit s vědomím, že jejich imunitní systém se stále vyvíjí.

Kde v těle sídlí imunita?

V rámci lidského těla se podle vědců nejvíce imunitních buněk nachází v kostní dřeni, kde převažují neutrofily a v lymfatickém systému, kde je velké množství T-lymfocytů a B-lymfocytů. Lymfocyty tvoří zhruba 40 % všech imunitních buněk. Protože ale patří mezi nejmenší buňky v lidském těle, jejich celková hmotnost odpovídá jen zhruba 15 % hmotnosti celého imunitního systému. Stejný podíl na imunitním systému mají podle vědců také neutrofily, produkované kostní dření.

TIP: Kilometry krevních cest: Jak dlouhé je celé krevní řečiště v lidském těle?

Velké buňky, jako jsou makrofágy nebo dendritické buňky tvoří méně než 20 % všech imunitních buněk, na jeho celkové hmotnosti se ale podílejí více než 60 %. Nejvýznamnějšími imunologickými orgány tak jsou podle vědců lymfatické uzliny, kostní dřeň a slezina, kde sídlí většina lymfocytů a neutrofilů. Důležitou roli v lidské imunitě ale hraje i gastrointestinální trakt.