Kolik ve vesmíru existuje hvězdných černých děr?

14.01.2023 - Michal Švanda

Astronomové a astrofyzici rozlišují tři typy černých děr, přičemž nejpočetnější skupinou jsou černé díry vzniklé gravitačním kolapsem hvězd. Kolik takových černých děr se ve vesmíru nachází?

Černé díry patří jednoznačně mezi největší „tahouny“ výzkumů teoretických astrofyziků. Exotické objekty, v nichž se platné fyzikální teorie dostávají na své hranice a za ně, obestírá řada záhad. Prozatím víme, že existují tři typy: Hvězdné černé díry tvoří výsledek vývoje velmi hmotných stálic a jejich hmotnost nejspíš nepřesahuje 150násobek Slunce. Černé veledíry se nacházejí v jádrech galaxií a dosahují zhruba milionu až deseti miliard slunečních hmotností. Na pomezí uvedených dvou kategorií leží černé díry střední hmotnosti, jejichž pozorování jsou však v současnosti spíš nejistá.

TIP: Výstřednosti temných monster: Největší, nejmenší a kanibalské černé díry

Uvedené typy tedy známe. Lze ovšem odhadnout, jak často se ve vesmíru vyskytují? Nedávno publikovaná práce zkoumala rozmanitost černých děr jednotlivých hmotností a propojila modely vývoje stálic, dvojhvězd a chemismu v rámci galaxií. Porovnáním se současnými pozorováními pak badatelé dospěli k závěru, že se v kosmu musí nacházet přinejmenším 40 trilionů hvězdných černých děr (40 000 000 000 000 000 000). V místním vesmíru to v průměru znamená, že jejich celková hmotnost víc než stonásobně překonává hmotnost veleděr v jádrech galaxií.