Kosmická observatoř Fermi objevila rekordní gama dvojhvězdu

07.10.2016 - Stanislav Mihulka

Gama dvojhvězda LMP C3 je prvním takovým hvězdným systémem, který známe z cizí galaxie, v tomto případě z Velkého Magellanova oblaku

LMP C3 -<p>Gama dvojhvězdu LMP C3 tvoří masivní mladá hvězda a neutronová hvězda, které se oběhnou za 10,3 dne</p>
LMP C3 -

Mezinárodní tým vědců, který vedl Robin Corbet z Goddardova kosmického střediska NASA v Greenbeltu, Maryland, použil data kosmické gama observatoře Fermi a dalších zařízení k objevu první gama dvojhvězdy v cizí galaxii.

Vzácná a rekordní

Dvojhvězdný systém LMP C3 se nachází uvnitř rozpínajícího se pozůstatku supernovy ve Velkém Magellanově oblaku, který je od nás vzdálený asi 170 tisíc světelných let. Podle všeho jde o masivní mladou hvězdu, jejímž hvězdným partnerem je neutronová hvězda, případně černá díra.

Gama dvojhvězdy jsou takové systémy, které vyzařují většinu energie ve formě gama záření. Ve vesmíru jsou podle všeho velice vzácné. Observatoř Fermi zatím detekovala v Mléčné dráze pouze 5 gama dvojhvězd. LMP C3 je první, které nepochází z naší galaxie, a zároveň je také nejzářivější ze všech známých gama dvojhvězd.

TIP: Bizarní systém Circinus X-1: Rentgenová echa odhalila vzdálenost dvojhvězdy

Odborníci jsou nadšení, protože gama dvojhvězdy nabízejí unikátní možnosti výzkumu. Jejich emise gama záření se totiž mění během každého oběhu s hvězdným partnerem. Díky tomu lze detailně studovat procesy související s emisí gama záření.

NASA's Goddard Space Flight Center, Astrophysical Journal