Kosmická observatoř Fermi pozorovala gama záření ze skrytých slunečních erupcí

08.02.2017 - Stanislav Mihulka

Ohromující výrony koronální hmoty o sobě dávají vědět, i když k nim dojde na odvrácené straně Slunce

Slunce na UV snímku -<p>Na Slunci můžeme pozorovat i skryté erupce z odvrácené strany</p>
Slunce na UV snímku -

Na Slunci můžeme pozorovat i skryté erupce z odvrácené strany

Mezinárodní tým vědců využil služeb kosmické observatoře Fermi, kterou provozuje NASA, a s její pomocí pozoroval vysokoenergetické gama záření skrytých slunečních erupcí. Tyto erupce se odehrály na odvrácené straně Slunce a nebylo tudíž možné je pozorovat přímo.

Takové události jsou poměrně vzácné. Nicola Omodei ze Stanfordské univerzity v Kalifornii a její spolupracovníci zachytili gama záření ze skrytých erupcí celkem třikrát: 11. října 2013, 6. ledna 2014 a 1. září 2014.

Gama záření a výrony koronální hmoty

Všechny tři události přitom byly spojené s intenzivními výrony koronální hmoty (anglicky coronal mass ejection, CME) při nichž byly do okolního prostoru ze sluneční korony vyvrženy miliardy tun sluneční plazmy. Vyvržená hmota se v takovém případě pohybuje rychlostí až milionů kilometrů za hodinu.

Vědci se domnívají, že pozorované gama záření vzniká, když dojde k extrémnímu urychlování částic na předním okraji vyvržené koronální hmoty. Urychlené částice zřejmě putují podél siločar magnetických polí Slunce a dostanou se na přivrácenou stranu Slunce, na místo, které je protilehlé vůči místu, kde došlo k výronu koronální hmoty.

TIP: Kosmická observatoř Fermi objevila rekordní gama dvojhvězdu

Když se urychlené částice střetnou s povrchem Slunce, tak podle všeho dojde k vyzáření vysokoenergetických gama paprsků, které pak zachytí kosmická observatoř Fermi.

NASA's Goddard Space Flight Center