Krása falešného úsvitu: Zodiakální světlo v centru Mléčné dráhy

15.02.2017 - Martin Reichman

Falešný úsvit -<p>Zodiakální světlo vzniká odrazem slunečního světla od kosmického prachu, který je přítomen ve vnitřní Sluneční soustavě.</p>
Falešný úsvit -

Obloha je plná optických jevů, které mohou komplikovat pozorování vesmíru. Zatímco pro astronomy představují poněkud frustrující výzvu, astrofotografům poskytují zábavu. Dokladem je i snímek Petra Horálka, fotovyslance Evropské jižní observatoře, který ukazuje centrum Mléčné dráhy překřížené tajuplným svitem zodiakálního světla.

TIP: Komplikace na cestě k exoplanetám: Pozorování brání zodiakální světlo

Střed Mléčné dráhy na obrázku vypadá, jako by byl plný inkoustově černého plynu. Ve skutečnosti jsou tmavé oblasti znakem chybějícího viditelného světla, protože obrovská oblaka prachu zakrývají světlo vzdálenějších hvězd. Ale tak jako dokáže prach vytvořit iluzi temnoty, dokáže vyrobit i iluzi světla. V tomto případě se jedná o zodiakální světlo, rozmazaný pás světla, který se nám promítá do zvířetníkových souhvězdí.

• Zdroj fotografií: ESO, P. Horálek