Krvácející Hyády: Jedna z nejznámějších hvězdokup se rozpadá

21.02.2019 - Stanislav Mihulka

625 milionů stará otevřená hvězdokupa Hyády se nachází ve stádiu rozpadu

<p>Hyády. Nejjasnější oranžová hvězda je Aldebaran, který do hvězdokupy nepatří</p>

Hyády. Nejjasnější oranžová hvězda je Aldebaran, který do hvězdokupy nepatří

Hvězdné systémy v průběhu svého života ztrácejí hvězdy. Doposud se tento fenomén podařilo potvrdit u kulových hvězdokup a trpasličích galaxií. U otevřených hvězdokup existoval tento jev pouze v teoretické rovině. Tedy až doposud.

Rozpouštějící se Hyády

Že se úbytek hvězd týká i otevřených hvězdokup se podařilo potvrdit Dr. Siegfriedu Röserovi z univerzity v Heidelbergu. Ten pro svá zjištění využil pozorování evropské observatoře Gaia. Potvrzení dřívějších teoretických modelů se týká jedné z nejznámějších hvězdokup na nebi – hvězdokupy Hyády.

Hyády jsou výrazná otevřená hvězdokupa, kterou pozorujeme ve vzdálenosti pouhých 153 světelných let, v souhvězdí Býka. Jde tak o Zemi nejbližší hvězdokupu (hvězdná asociace v souhvězdí Velké medvědice se sice nachází ve vzdálenosti 80 světelných let, nejde ovšem o klasickou hvězdokupu).

Hvězdokupa vznikla asi před 625 miliony let. Obsahuje několik set hvězd, jejichž celková hmotnost převyšuje 400 Sluncí. Pozorování observatoře Gaia odhalila dva proudy hvězd, jimiž Hyády „krvácejí“ a přicházejí tak o své hvězdy. V těchto proudech, které má na svědomí gravitace Mléčné dráhy, hvězdokupu opouští více než 500 hvězd.

TIP: Divoká kachna ze souhvězdí Štítu odhaluje tajemství otevřených hvězdokup

Během dalších několika stovek milionů let budou Hyády nadále ztrácet hmotnost a počet členů tím, že její nejjasnější hvězdy opustí hlavní posloupnost a její nejtmavší hvězdy se vypaří z hala. Postupem času může být zmenšena na zbytek čítající tucet hvězdných systémů, většinu z nich dvojhvězd nebo vícenásobných hvězd, které budou dále náchylné na pokračující rozptylující síly. V budoucnosti se tak Hyády budou i nadále rozpadat, až se původní hvězdokupa úplně „rozpustí“ v Mléčné dráze.

• Zdroj fotografií: NASA, ESA, and STScI