Krysy ničí korálové útesy: Více krys, méně ptáků, méně ryb

21.09.2020 - Zuzana Teličková

Invazivní predátoři, jako jsou například krysy, likvidují populace původních opeřenců a jsou zodpovědní za úbytek ptáků na 90 % ostrovů tropického a mírného pásma. Donedávna ale nebylo známo, jak zásadní je jejich vliv na okolní korálové útesy.

<p>Korálové útesy kolem ostrovů, které nejsou zamořeny krysami, jsou až o 50 % bohatší na život</p>

Pozoruhodné souvislosti odhalil výzkum britských zoologů, jenž proběhl na Čagoských ostrovech, které leží v Indickém oceánu asi 500 km jižně od Malediv a 1 600 km jihozápadně od Indie. Odlehlé ostrovy se staly skvělou „laboratoří“ pro skupinu vědců vedenou profesorem Nickem Grahamem z univerzity v anglickém Lancasteru. Některé z nich jsou totiž od 18. a 19. století zamořeny krysami (Rattus rattus), zatímco jiné zůstaly jejich přítomnosti ušetřeny. Pro svůj výzkum si zoologové vybrali šest „bez-krysích“ a šest „krysích“ ostrovů a zkoumali mořské ekosystémy v jejich okolí.

Nečekané konsekvence

Nick Graham vysvětluje podstatný přínos na ostrovech hnízdících ptáků: „Mořští ptáci jsou pro tyhle ostrovy zásadní, protože mohou létat za potravou do velkých vzdáleností. Potom se vrátí zpět na ostrov, kde hnízdí, vyvádějí mladé a nechávají na půdě ostrova guano – na živiny bohatý trus. Doposud jsem nevěděli, jak důležitá je jejich přítomnost pro okolní korálové útesy.“

Ukázalo se, že na ostrovech bez krys žije více ptáků a jejich půda obsahuje víc dusíku z ptačího trusu. Ten se splavuje do moře a profitují z něj řasy a ryby na korálových útesech. U ostrovů, které nebyly zamořeny krysami, byl život na korálových útesech až o 50 % bohatší než u „krysích“ ostrovů.

TIP: Po vybití krys se na britský ostrov Lundy vrátila spousta mořských ptáků

„Výsledky ukazují nejen dramatický efekt, jaký mají krysy na biologickou skladbu na ostrovech, ale také principy, na nichž tyto zranitelné ekosystémy fungují,“ popsal závěry spoluautor studie, doktor Andrew Hoey z Austrálie.