Která další místa kromě Marsu a Měsíce jsou aktuálně v hledáčku NASA?

16.04.2020 - Nikol Patíková

Od roku 1992 funguje v americké kosmické agentuře program Discovery, jehož menší mise mají doplňovat „vlajkové“ průzkumy Sluneční soustavy. NASA nyní zveřejnila čtyři nové destinace, jejichž objevování se chce věnovat.

Sonda DAVINCI+ má studovat drsnou atmosféru Venuše bohatou na kyseliny. Při sestupu bude plynný obal fotografovat a shromáždí zásadní informace o vývoji planety. Expedice VERITAS se pak zaměří na povrch „sestry Země“. Pod názvem IVO se ukrývá výzkum Jupiterova měsíce Io, vulkanicky nejaktivnějšího známého tělesa v našem solárním systému. Během několika blízkých průletů by měl automat odhalit tamní podpovrchové procesy – a možná také poukázat na výskyt magmatického oceánu v nitru přirozeného satelitu.

TIP: Zemědělci ve vesmíru: Jak nakrmit Marťany?

Jako poslední figuruje na zmíněném seznamu mise TRIDENT k Tritonu, ledovému průvodci planety Neptun, považovanému za potenciálně obyvatelný. Během blízkého průletu sonda zmapuje tamní terén a bude pátrat po důkazech existence oceánu pod povrchem.

V minulosti v programu Discovery uspěl například projekt sondy Dawn, která zkoumala planetku Ceres, sondy Messenger zkoumající Merkur nebo kometární sondy Deep Impact.