Která žena strávila ve vesmíru nejvíc času?

23.09.2017 - Michal Švanda

Nejstarší žena -<p>Peggy Whitsonová je držitelkou hned několika rekordů týkajících sepobytu ve vesmíru</p>
Nejstarší žena -

Dlouhé kosmické lety se v současné době odehrávají výlučně na Mezinárodní vesmírné stanici a rekordy si již tradičně připisují ruští členové posádek: Absolutní primát drží Gennadij Padalka, který v kosmu celkově strávil 879 dní, tedy téměř 2,5 roku. Přesto mezi ruskými kosmonauty figuruje v celých dějinách vesmírných letů pouze minimum žen, konkrétně čtyři.

Američanek se naopak v kosmu vystřídalo už 45. Rekord v celkové délce vesmírného pobytu tak nepříliš překvapivě drží právě astronautka Spojených států Peggy Whitsonová, jež strávila během tří misí (Expedice 5 v roce 2002 a Expedice 16 v letech 2007–2008 a poslední v letech 2016–2017) v kosmu 665 dní. Z Expedice 51 se vrátila 3. září, přičemž její mise byla v průběhu prodloužena na tři čtvrtě roku!

Peggy startovala z Bajkonuru loni v listopadu a zpátky na Zemi přistála po 288 dnech. Šlo o její třetí pracovní pobyt na stanici, stálé posádce již dvakrát velela a celkem má na kontě také 60 hodin práce vně ISS ve skafandru v rámci 10 výstupů. Stala se rovněž nejstarší ženou ve vesmíru - má již 57 let.

• Zdroj textu: Tajemství vesmíru 12/2016