Který živý tvor byl ve vesmíru první?

Již od počátků kosmonautiky bylo jasné, že cílem je dostat na oběžnou dráhu Země a dál člověka. První experimenty však museli podstoupit jiní živí tvorové – pokusná zvířata

08.06.2019 - Michal Švanda

Po druhé světové válce testovali Američané ukořistěné německé balistické střely V-2, výtvor Wernhera von Brauna. Když 20. února 1947 odstartovala raketa podvacáté, na palubě se v malém kontejneru nacházely mušky rodu Drosophila – neboli octomilky. Vědci na nich chtěli zkoumat vliv kosmického záření ve velkých výškách.

Tři minuty a deset sekund po vzletu dosáhla V-2 hranice 109 km, a drobný hmyz se tak stal prvním zástupcem pozemské fauny ve vesmíru. Mušky svůj výlet přečkaly: Po padesátiminutovém sestupu na padáku se ukázalo, že jsou v pořádku. Ve 40. letech začali Američané v upravených raketách V-2 vysílat do kosmu malé primáty a pokusy trvaly až do roku 1952.

TIP: Ochránci zvířat protestují: Rusko chce vyslat na Mars opice

Odborníci na druhé straně oceánu pracovali s jiným druhem savců. Třetího listopadu 1957, pouhý měsíc po úspěchu sondy Sputnik 1, odstartovala na špici rakety R-7 „dvojka“. Ve válcové schránce o délce 80 cm a průměru 64 cm byl ve speciálním postroji uchycen pes Lajka a z družice se na Zem přenášely údaje o jeho stavu a vyhodnocovaly se. Počítalo se s tím, že Lajka bude na oběžné dráze žít asi týden, poté ji mělo usmrtit přerušení dodávky kyslíku. Při startu se však porouchal stabilizátor, takže termoregulační systém nefungoval správně. Teplota v kabině tudíž záhy vystoupala na 40 °C a psík uhynul na následky přehřátí a stresu.